- Za najistotniejsze czynniki decydujące o osiąganiu sukcesów biznesowych przez kobiety ankietowani uznali doświadczenie i umiejętność adaptacji do zmian.
- Większy udział kobiet w zarządzaniu przedsiębiorstwami przynosi wymierne korzyści.
- Według respondentów kobiety w biznesie już coraz śmielej podejmują ryzyko.
Polskie menadżerki i liderki odważnie sięgają po swoje. Są wykształcone, ambitne i doskonale adaptują się do zmian. Dysponują wachlarzem cech, które predysponują je do efektywnego zarządzania projektami zarówno w domu, jak i w pracy. I - jak wynika ze zrealizowanego przez firmę doradczą CubeResearch badania - nie jest to zdanie odosobnione. 83 proc. badanych przyznało, że rola kobiet na rynku pracy rośnie. Coraz częściej docenia się ich kompetencje i kwalifikacje do pełnionych stanowisk.
Większy udział kobiet w zarządzaniu przedsiębiorstwami przynosi wymierne korzyści. Rzetelne wykształcenie, pracowitość, odpowiedzialność, dobra samoorganizacja, empatia - to cechy, które kobiety zazwyczaj wnoszą do swoich organizacji.
Czytaj: To nie zwolnienie, to dynamiczny outplacement. Żebyś poczuł się lepiej
Badania pokazują, że osoby o takich cechach – bez względu na płeć - podejmują skuteczniejsze decyzje i są bardziej odporne na zawirowania dzisiejszego świata, co czyni instytucje, którymi kierują lepszymi miejscami do pracy - komentuje dr Małgorzata Bonikowska, prezes ośrodka THINKTANK.
Zdobywają doświadczenie, są elastyczne, chcą się rozwijać
Za najistotniejsze czynniki decydujące o osiąganiu sukcesów biznesowych przez kobiety ankietowani uznali: doświadczenie (71 proc.), umiejętność adaptacji do zmian (55 proc.) oraz proaktywne zdobywanie nowych kompetencji (55 proc.).
Kobiety aktywniej niż panowie inwestują we własny rozwój, zarówno w zakresie wyksztalcenia formalnego, jak i poprzez dodatkowe szkolenia i kursy. Ma to ogromne znacznie w czasach, w których dokonuje się bezprecedensowa rewolucja technologiczna i naukowa, a wiedza zdobyta wczoraj dziś często staje się nieaktualna – zauważa Piotr Wielgomas, prezes Bigram firmy doradztwa personalnego.
Według respondentów kobiety w biznesie już coraz śmielej podejmują ryzyko (54 proc.), ale przede wszystkim dużą wagę przywiązują do wykształcenia (52 proc.) i to daje im coraz większe szanse na rynku pracy.
Jednak nie tak różowo
Wielozadaniowość, ambicja, elastyczność i empatia to cechy, którymi powinien charakteryzować się dobry przywódca, leader, manager, kierownik. I mimo że prawo daje wszystkim równą pozycję na rynku pracy, a praktyka społeczna powoli odchodzi od podziałów na płeć w kontekście aktywności zawodowej i kompetencji, w wielu przypadkach kobiety nadal odczuwają dodatkowe bariery.
Okazuje się, że utrwalone przez setki lat stereotypy w dalszym ciągu mają się świetnie, szczególnie w zmaskulinizowanych branżach. Nadal występują różnice w płacach pomimo konsekwentnej polityki Unii Europejskiej w celu ich wyrównania. Dodatkowo, większość obowiązków związanych z funkcjonowaniem rodziny w dalszym ciągu częściej spoczywa na barkach kobiet, co powoduje, że pracują na dwa etaty - w pracy i w domu.
Zdecydowana większość respondentów (72 proc.) jako czynnik utrudniający awans kobiet wskazała właśnie stereotypy i społeczne przyzwyczajenie do tego, że to mężczyźni zajmują wysokie stanowiska w hierarchii zawodowej.
- Myślę, że powodem niższych zarobków kobiet w stosunku do zarobków mężczyzn jest fakt, iż w najlepiej płatnych branżach kobiet nadal jest zdecydowanie mniej. Mówimy tu m.in. o branży IT, finansach czy reprezentowanej przeze mnie branży budowlanej. W tej ostatniej, w Polsce, tylko nieco ponad 7 proc. pracujących to kobiety, podczas gdy w Norwegii jest ich 35 proc. Na naszych uczelniach zaledwie 36 proc. wszystkich studentów budownictwa stanowią panie, ale w ciągu 10 lat udział kobiet na politechnikach wynosił 31 proc. Zatem ich obecność się zwiększa, choć jest to stosunkowo powolny proces. Mam jednak głęboką nadzieję, że wszystko zmierza ku dobremu – podkreśla Agnieszka Głowacka, wiceprezes czołowej polskiej grupy budowlanej Erbud.
Kobiety na rynku pracy a pandemia
Ostatnie dwa lata pokazały, że kobiety potrafią skutecznie stawiać czoła dynamicznym zmianom i nowym wyzwaniom pomimo konieczności łączenia pracy zawodowej z obowiązkami domowymi, w tym pomocy w nauce zdalnej dzieciom.
Badanie THINKTANK i Bigram pokazuje, że kobiety-menedżerki efektywnie wykorzystują czas pandemii na rozwój swoich kompetencji zawodowych i umiejętności cyfrowych poprzez korzystanie ze szkoleń online czy poszukiwanie nowych możliwości zawodowych.
- Kobiety są doskonale merytorycznie przygotowane do pracy. Nie trzymają się kurczowo utartych schematów, odważnie się przekwalifikowują i przebranżawiają. Robią to wszystko, pracując często na dwóch lub więcej etatach - łączą niełatwe zarządzanie firmą z równie niełatwym zarządzaniem mikroprzedsiębiorstwami, jakimi są ich domy. Wierzę, że pomimo przeciwności i stereotypów, z którymi jednak w dalszym ciągu przychodzi im się mierzyć na polu zawodowym, ich pozycja w kolejnych latach będzie się umacniała, a tych barier będzie coraz mniej. Kiedy patrzę na to, jak wiele w ciągu ostatnich lat osiągnęły kobiety w branży optycznej, czuję dumę - komentuje Adam Mamok, prezes Grupy Essilor projektująca i produkująca soczewki okularowe.
Warto dodać, że prawie połowa kobiet objętych badaniem w ostatnich dwóch latach rozwinęła swoje kompetencje w posługiwaniu się mediami społecznościowymi, a niemal dwie piąte w obszarze cyfrowym. Kobiety mają pełną świadomość tego, że transformacja cyfrowa dzieje się tu i teraz. I mimo że pandemia okazała się trudnym doświadczeniem, polskie menedżerki - dzięki temu, że są otwarte i nie boją się nowych wyzwań - nie tylko sobie z nim poradziły, ale wychodzą z niego jeszcze silniejsze.
Raport „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” zrealizowano przez CubeResearch na zlecenie Bigram i Thinktank.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)