PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Rośnie liczba kobiet za kierownicą tirów. Ale nie w Polsce

  • Katarzyna Domagała-Szymonek
    KDS
  • 30 lip 2019 11:54

Iwona Blecharczyk, znana jako Trucking Girl, jedna z nielicznych kobiet zasiadających za kierownicą tirów, cały czas będzie stanowiła wyjątek potwierdzający regułę. Jak pokazują dane International Road Transport Union (IRU), liczba pań w sektorze TSL stanowi już ponad 19 proc. kadry pracowniczej. Jednak jedynie 2 proc. z nich pracuje za kółkiem (choć trzy lata temu było ich zaledwie 1 proc.). Pozostałe zajmują stanowiska w spedycji, kadrze zarządzającej czy administracji.

Rośnie liczba kobiet za kierownicą tirów. Ale nie w Polsce
Adobe Stock
REKLAMA
  • Według danych Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK), 98 proc. zawodowych kierowców stanowią mężczyźni.
  • Jeszcze trzy lata temu kobiety stanowiły 1 proc. kierowców zawodowych. Obecnie International Road Transport Union (IRU) podaje, że możemy mówić o podwojeniu tej liczby.
  • Jednak w Polsce w tej kwestii widać tendencję spadkową. Pań do zawodu truckera nie ciągnie.

W Polsce w sektorze transportu i magazynowania zatrudnionych jest 19,31 proc. osób płci żeńskiej, a jeszcze w 2015 r. odsetek ten był wyższy i wynosił 20,36 proc. Jak wskazują dane Komisji Europejskiej, najwięcej kobiet zatrudnionych w transporcie obecnie znajduje się na Cyprze (28,74 proc.) oraz u naszych sąsiadów – na Słowacji (26,96 proc.) i w Czechach (26,64 proc.).

- Jeszcze trzy lata temu kobiety stanowiły 1 proc. kierowców zawodowych. Obecnie IRU podaje, że możemy mówić o podwojeniu tej liczby. Oczywiście, specyfika pracy truckera jest dla wielu osób trudna do zaakceptowania. Mówimy tutaj o wielodniowych trasach. To nawet 244 dni w roku poza domem. Kierowca przejeżdża rocznie średnio 87 tys. km, czyli mógłby ponad dwukrotnie okrążyć ciężarówką Ziemię, a rekordziści robią to nawet pięciokrotnie. Trudne warunki socjalne, groźba kradzieży i napadów mogą zniechęcać do tej profesji - mówi Kamil Wolański, ekspert  Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Bariery do pokonania

Kamil Wolański zwraca też uwagę, że kobiety mierzą się ze znacznie wyższymi barierami wejścia do zawodu – m.in. ze względu na stereotypy. Panie zauważają ten problem - aż 63 proc. z nich przyznaje, że zły wizerunek zawodowych kierowców zniechęca je do podjęcia pracy w tym zawodzie. Zdanie to podzielają także mężczyźni – tak samo odpowiedziało niespełna 60 proc. zbadanych panów.

Jedną z kobiet, która przełamuje stereotypy jest Iwona Blecharczyk, znana jako Trucking Girl. - Już w trakcie studiów jeździłam jako kierowca busa. Po studniach zaczęłam pracować w szkole jako nauczycielka i byłam z tego powodu bardzo nieszczęśliwa. Przegrywałam swoje życie. W którymś momencie postanowiłam wszystko zmienić i znowu jeździć, ale już profesjonalnie i zawodowo - opowiadała w rozmowie z PulsHR.pl.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Rośnie liczba kobiet za kierownicą tirów. Ale nie w Polsce

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Przedsiębiorca 2019-07-30 15:19:36

    Braki pracowników to nie tylko branża transportowa ale ogromne braki rak występują w firmach produkcyjnych, usługowych i innych a przepisy prawa są takie jakie są i kompletnie nie pasują do obecnej sytuacji. Faktycznnie POLSKA mogła by być drugą japonia tylko wtedy gdyby ustawodwca i wykonawca byłby merytorycznie przygotowany i zangażowany do właściwego organizowania .................

REKLAMA
  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA