PARTNER PORTALU partner portalu

Rośnie liczba kobiet za kierownicą tirów. Ale nie w Polsce

Iwona Blecharczyk, znana jako Trucking Girl, jedna z nielicznych kobiet zasiadających za kierownicą tirów, cały czas będzie stanowiła wyjątek potwierdzający regułę. Jak pokazują dane International Road Transport Union (IRU), liczba pań w sektorze TSL stanowi już ponad 19 proc. kadry pracowniczej. Jednak jedynie 2 proc. z nich pracuje za kółkiem (choć trzy lata temu było ich zaledwie 1 proc.). Pozostałe zajmują stanowiska w spedycji, kadrze zarządzającej czy administracji.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Rośnie liczba kobiet za kierownicą tirów. Ale nie w Polsce

  • Według danych Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK), 98 proc. zawodowych kierowców stanowią mężczyźni.
  • Jeszcze trzy lata temu kobiety stanowiły 1 proc. kierowców zawodowych. Obecnie International Road Transport Union (IRU) podaje, że możemy mówić o podwojeniu tej liczby.
  • Jednak w Polsce w tej kwestii widać tendencję spadkową. Pań do zawodu truckera nie ciągnie.

W Polsce w sektorze transportu i magazynowania zatrudnionych jest 19,31 proc. osób płci żeńskiej, a jeszcze w 2015 r. odsetek ten był wyższy i wynosił 20,36 proc. Jak wskazują dane Komisji Europejskiej, najwięcej kobiet zatrudnionych w transporcie obecnie znajduje się na Cyprze (28,74 proc.) oraz u naszych sąsiadów – na Słowacji (26,96 proc.) i w Czechach (26,64 proc.).

- Jeszcze trzy lata temu kobiety stanowiły 1 proc. kierowców zawodowych. Obecnie IRU podaje, że możemy mówić o podwojeniu tej liczby. Oczywiście, specyfika pracy truckera jest dla wielu osób trudna do zaakceptowania. Mówimy tutaj o wielodniowych trasach. To nawet 244 dni w roku poza domem. Kierowca przejeżdża rocznie średnio 87 tys. km, czyli mógłby ponad dwukrotnie okrążyć ciężarówką Ziemię, a rekordziści robią to nawet pięciokrotnie. Trudne warunki socjalne, groźba kradzieży i napadów mogą zniechęcać do tej profesji - mówi Kamil Wolański, ekspert  Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Bariery do pokonania

Kamil Wolański zwraca też uwagę, że kobiety mierzą się ze znacznie wyższymi barierami wejścia do zawodu – m.in. ze względu na stereotypy. Panie zauważają ten problem - aż 63 proc. z nich przyznaje, że zły wizerunek zawodowych kierowców zniechęca je do podjęcia pracy w tym zawodzie. Zdanie to podzielają także mężczyźni – tak samo odpowiedziało niespełna 60 proc. zbadanych panów.

Jedną z kobiet, która przełamuje stereotypy jest Iwona Blecharczyk, znana jako Trucking Girl. - Już w trakcie studiów jeździłam jako kierowca busa. Po studniach zaczęłam pracować w szkole jako nauczycielka i byłam z tego powodu bardzo nieszczęśliwa. Przegrywałam swoje życie. W którymś momencie postanowiłam wszystko zmienić i znowu jeździć, ale już profesjonalnie i zawodowo - opowiadała w rozmowie z PulsHR.pl.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Przedsiębiorca 2019-07-30 15:19:36

Braki pracowników to nie tylko branża transportowa ale ogromne braki rak występują w firmach produkcyjnych, usługowych i innych a przepisy prawa są takie jakie są i kompletnie nie pasują do obecnej sytuacji. Faktycznnie POLSKA mogła by być drugą japonia tylko wtedy gdyby ustawodwca i wykonawca byłby merytorycznie przygotowany i zangażowany do właściwego organizowania .................

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.