PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Rodzic jest lepszym pracownikiem. Dlaczego firmy nie pomagają mu zachować work-life balance?

Niewielu zaskoczę stwierdzeniem, że większość pracodawców w Polsce nie dba o zagwarantowanie zatrudnianym matkom i ojcom warunków do łączenia pracy z wychowaniem. Jednocześnie coraz częściej można przeczytać, że rodzic jest zwykle lepszym pracownikiem. Skąd ten dysonans?

Rodzic jest lepszym pracownikiem. Dlaczego firmy nie pomagają mu zachować work-life balance?
Malejąca dzietność Polek bezpośrednio wynika z niepewności, co je czeka po powrocie na miejsce pracy po urodzeniu dziecka, Fot. pixelio.de
REKLAMA

Zanim ściągnę na siebie gromy od oburzonych pracodawców, spieszę wyjaśnić, że niektórzy z nich pewnością zasłużyli na wyróżnienie. Jest ich jednak tak mało, że każdy opis dobrych praktyk w tym zakresie czyta się jak powieść fantastyczną.

Benefity dla rodziców

W Work Express od kilku lat funkcjonuje program, w ramach którego świeżo upieczeni rodzice otrzymują zestaw artykułów przydatnych w pielęgnacji niemowlęcia oraz zabawki, oprócz tego dzieciom pracowników, przed rozpoczęciem nauki w szkole podstawowej firma funduje „róg obfitości” a co pewien czas organizujemy także dla dzieci pracowników różne konkursy. Ich wspólnym mianownikiem jest promowanie jakiejś formy działalności artystycznej (rysownictwa, fotografii, itp.) bądź czytelnictwa. Ponadto ponieważ zależy nam na realizowaniu idei ‚work-life balance’, wprowadziliśmy kilka lat temu elastyczny czas pracy oraz umożliwiliśmy formy pracy zdalnej (tzw. home office).

Czytaj też: Rodzice bez pracy i na umowach cywilnoprawnych dostaną pieniądze na dziecko

Udogodnienia te ułatwiają wszystkim nam zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym oraz dają możliwość rozwijania własnych pasji. Przyjęliśmy za pewnik, że spełniony rodzic jest lepszym szefem i pracownikiem. I to się sprawdza.

Najprostsze rozwiązania, takie jak elastyczny, zadaniowy lub równoważny czas pracy, praca zdalna, dodatkowe świadczenia przeznaczone dla rodziców, dopłaty do przedszkoli czy żłobków – to nadal egzotyka w większości polskich zakładów pracy.

Z telepracy korzysta u nas zaledwie co 25. pracujący i znaleźć ich można niemal wyłącznie w zagranicznych firmach o zasięgu globalnym, np. wielkich centrach usług wspólnych. Szczególnie kłopotliwe jest to dla Polek – dla porównania – w Wielkiej Brytanii, Austrii i Danii co 4. kobieta może świadczyć pracę z domu.

U nas dominuje postawa „Twój dzieciak – Twój kłopot. Robota ma być wykonana. A jak się nie podoba to… wiesz.” I potem czytamy o rekordowo niskiej lojalności Polaków wobec pracodawców. Skoro w zarządzaniu ludźmi wciąż obowiązuje postawa karbowego z XIX wiecznego folwarku, to nie ma się co dziwić, że utożsamianie się z firmą jest w zaniku, za to liczba donosów na pracodawców rośnie lawinowo. Być może właśnie od pracowników-rodziców warto zacząć zmianę we wzajemnych relacjach?

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rodzic jest lepszym pracownikiem. Dlaczego firmy nie pomagają mu zachować work-life balance?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.