Rewolucyjna dekada HR

W polskich działach HR nastąpiła w ostatnich 10 latach bardzo dynamiczna zmiana, a ich pracownicy przeszli rewolucję.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Rewolucyjna dekada HR

PODZIEL SIĘ


Autor: Anna Goc

31 paź 2013 6:01


Jeszcze 15 lat temu polskie działy HR były głównie jednostkami kadrowo-płacowymi, które nie potrzebowały i często nie potrafiły pozyskiwać pracowników. Miały też problemy z utrzymaniem tych najlepszych.

- Impulsem do wprowadzenia zmian było pojawienie się w Polsce przedsiębiorstw zagranicznych, które przeniosły ze sobą swoje działy HR, własne rozwiązania w zakresie zarządzania i planowania kultury organizacyjnej - twierdzi Katarzyna Daniek, dyrektor działu sprzedaży rozwiązań w agencji zatrudnienia ManpowerGroup.

Zmiany krok po kroku

Zdaniem ekspertki najlepsze i najsprawniej działające wzorce zarządzania firmą przez działy HR zaczerpnęliśmy z rozwiązań proponowanych przez firmy amerykańskie. Z kolei wśród europejskich krajów przodowały Niemcy i Francja.

Zmiany zaczęły się od profesjonalizacji procesów rekrutacyjnych. - Jeszcze 15 lat temu wszyscy kandydaci przynosili swoje CV w formie tradycyjnej, wydrukowane na kartce papieru i składali je w wybranej firmie, po czym dowiadywali się, czy będą w niej pracować, czy też nie. Kiedy w Polsce zaczął się boom inwestycyjny, powoli się okazało, że nie tylko nie mamy odpowiednich pracowników, ale też nie wiemy, jak ich pozyskiwać - twierdzi Katarzyna Daniek.

Kolejnym etapem było nauczenie się zatrzymywania pracowników w organizacji. Działy HR przekonały się, że rekrutacja jest procesem kosztownym dla firmy, a błędne decyzje narażają pracodawcę na dodatkowe koszty. Wreszcie przyszedł czas na stopniowe wprowadzanie rozwiązań, które umożliwiły poprawę efektywności pracy zespołów.

- Działy HR nauczyły się, jak podnosić efektywność pracy, brać za nią odpowiedzialność, ale jednocześnie, jak zwalniać pracowników - uważa Katarzyna Danek.

Po tym czasie nastąpił czwarty etap, czyli okres rozwoju działów HR, który trwa do dziś. - Działy personalne pracują nad tym, jak skłonić pracowników, którzy są w różnych grupach wiekowych, do identyfikowania się z firmą, co jest ambitnym wyzwaniem. Etap ten nazywa się „story telling" - mówi ekspertka z ManpowerGroup.

Wspólne problemy

Obecnie działy personalne na całym świecie, również polskie, borykają się z podobnymi problemami. - Jednym z nich jest to, że w firmach jest coraz większa różnica pokoleń, a zbliżający się niż demograficzny wymusza zatrudnianie pracowników 50 plus, na co wciąż rynek pracy nie jest przygotowany - mówi Danek.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.