Reverse mentoring to rzeczywistość w wielu firmach

Transformacja cyfrowa tradycyjnych biznesów wymaga od liderów nowego podejścia. Ich głównym zadaniem nie jest już przekazywanie wiedzy, ale bycie mentorem młodych ludzi. Równocześnie człowiek, który jest na górze organizacji, może się uczyć od młodych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Reverse mentoring to rzeczywistość w wielu firmach

PODZIEL SIĘ


Autor: Katarzyna Gubała

15 maj 2018 18:44


Jowita Michalska, prezes Fundacji Digital University wskazuje, że dziś na rynku pracy funkcjonują 3-4 pokolenia.

- Od liderów wymaga to nowego podejścia. Nie jest istotne, czy ktoś przyjdzie do pracy na godz. 8, czy 10, ale forma zaangażowania i zrozumienia tego, co robimy, interakcji z zespołem. W mojej firmie pracują takie osoby, które przychodzą codziennie, takie, które pracują tylko z domu, online i czasem w nocy, bo kontaktują się z osobami z zagranicy - mówiła Michalska.

W jej ocenie głównym zadaniem liderów nie jest już też przekazywanie wiedzy, bo to podpowiedzą np. Siri czy Alexa (aplikacje inteligentnego osobistego asystenta - przyp. red.), ale bycie mentorem dla młodych ludzi.

- Istotą jest zebranie zespołu ludzi, którzy są zaangażowani, rozumieją to, co chcemy robić i chcą to robić. Człowiek, który jest na górze organizacji, może się też uczyć od młodych. ''Reverse mentoring'' to rzeczywistość w wielu firmach. Najważniejsze jest, żeby wszyscy rozumieli, po co działają w tej organizacji - podsumowała Jowita Michalska.

Zwróciła uwagę, że wiele biznesów jest w trudnej sytuacji, gdyż całe grupy pracowników potrafią być melancholijnie zapatrzone w przyszłość i niechętne zmianom. W tej sytuacji konieczna jest zdecydowana postawa.

- Dobrze, dziś tego nie znamy, ale poznamy to i pójdziemy do przodu - wzywała Michalska, przyznając jednocześnie, że edukacja nie nadąża za rozwojem świata. - Absolwenci, którzy dziś opuszczają uczelnie a wymagania rynku pracy, nie mają ze sobą wiele wspólnego. Toczy się też dzisiaj wielka dyskusja, czy studia są potrzebne dla liderów przyszłości. Dolina Krzemowa jest pełna firm zarządzanych przez trzydziestoparoletnich rzutkich facetów, którzy uciekli ze Stanfordu, Oxfordu czy MIT w połowie studiów, bo woleli doświadczenia zbierane w praktyce - wskazywała Jowita Michalska.

W jej ocenie, bardzo istotne jest, żeby nie zrzucać odpowiedzialności na system edukacji, a poszukiwać wiedzy samemu.

- Poszukujmy kompetencji środka - uczmy się tego, czego nie umiemy, czegoś spoza naszej podstawowej kategorii. Jeżeli jesteśmy specjalistą z IT, uczmy się rozmawiać ze stroną biznesu, rozumieć klienta. Jeśli jesteśmy z komunikacji, marketingu, sprzedaży - uczmy się technologii, zacznijmy rozumieć co ludzie technologii do nas mówią i jakie są ich problemy. Bardzo ważna jest też codzienna nauka, codzienny rozwój. Lifelong learning nie jest jeszcze w Polsce popularny, ale na świecie tak - podsumowała prezes Fundacji Digital University.

Artykuł powstał podczas dyskusji "Przemysł 4.0 - Transformacja cyfrowa tradycyjnych biznesów" w ramach European Startup Days w Katowicach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.