PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Rekruter i jego odpowiedzialność wobec rekrutowanego

Rekruterzy potrafią podchodzić do kandydatów bezrefleksyjnie i "taśmowo". Czasem przekraczają takim działaniem granice zachowań, które można uznać za etyczne.

  • Gabriel Paździor
    GP
  • 31 mar 2019 6:00
Rekruter i jego odpowiedzialność wobec rekrutowanego
Zadaniem rekrutera jest znalezienie dla swojego pracodawcy bądź klienta najlepszych kandydatów na dane stanowisko. Jak robić to etycznie? (fot. pixabay.com)
REKLAMA
  • Spotkanie rekrutera z kandydatem to kluczowy moment, bo nie można drugi raz zrobić pierwszego wrażenia.
  • Piszemy, jak unikać problemów, kiedy wolno zapytać o np. wyznanie, lub wiek. Ten ostatni nadal bywa w Polsce powodem dyskryminacji.
  • Analizujemy też rozwiązania, które mogą pomóc i uniknąć oskarżeń o nieetyczne praktyki przy pozyskiwaniu kadr.

Proces rekrutacji powinien stanowić pierwszy etap budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Dla firmy poszukującej pracowników jest to szansa na pokazanie organizacji od dobrej strony, a poniekąd także na reklamę wśród kandydatów do pracy. Osoba, która będzie miała poczucie, że potraktowano ją z szacunkiem, poświęcając jej czas i udzielając potrzebnych informacji na każdym etapie procesu, będzie miała zapewne znacznie lepsze zdanie o danej firmie niż ktoś, kto poczuł się np. zlekceważony. I to niezależnie od wyników rekrutacji.

Rekrutacja buduje wizerunek pracodawcy

Niestety, często zdarza się, że ta szansa zostaje zaprzepaszczona. Sprzeczne wymagania w ogłoszeniu o pracy, trudności z uzyskaniem konkretnych informacji, gdy kandydat zdecyduje się na kontakt telefoniczny w sprawie oferty, brak możliwości uzyskania tak kluczowego dla potencjalnego pracownika parametru, jak choćby przybliżone wynagrodzenie za pracę, czy w końcu brak informacji zwrotnej po zakończonej rekrutacji - wszystko to może zmienić początkową sympatię wobec rekrutującej firmy, w zniechęcenie, żal, poczucie lekceważenia. Najczęściej nie taka była wola działu HR lub agencji rekrutacyjnej - po prostu, tak wyszło, ktoś nie pomyślał, a ktoś inny nie przewidział konsekwencji pewnych zachowań.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Pozyskiwaniem pracowników i rekrutacją zajmuję się już ponad 25 lat i dla mnie „byle jakie” traktowanie kandydatów wciąż pozostaje największym problemem. W Polsce spotkania rekrutacyjne często realizowane są w wielkim pośpiechu przez nieprzygotowanych rekruterów. A warto pamiętać, że dzisiaj nawet jedno fatalnie przeprowadzone spotkanie rekrutacyjne może mieć wpływ na wizerunek firmy - mówi Jarosław Marciniak, konsultant oraz autor szkoleń z zakresu etycznych aspektów rekrutacji w firmie Effect Group.

Cienka granica dyskryminacji

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Rekruter i jego odpowiedzialność wobec rekrutowanego

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • ivp 2019-04-02 07:46:11

    po pierwsze to doswiadczony ,wyksztalcony,z wizja specjalista nie mlodzik ,ktory woli schowac sie za email"no repy",bo odrzucil taki pseudo rekruter z braku zrozumienia lub innego nieuzasadnionego powodu i boi sie,ze ew kandydat sie odezwie,moze wymienie kilka duzych firm,ktore sie w ten sposob kompromituja ?po drugie jakas odpowiedzalnosc za w /w zachowanie? wyzszy szczebel nie ma czasu nawet zwrocic na ten problem uwage a firmy traca,

  • anna 2019-04-01 12:06:18

    Dyskryminacja jest w stosunku do kandydatów 45+ - i ze strony klientów, czyli firm, i rekruterów. Rekruterzy nie robią NIC, aby ten problem nagłaśniać, aby klientom wyjaśniać, że można zatrudniać różnorodne osoby

  • IMHO 2019-04-01 06:56:12

    Przede wszystkim powinien zostać wprowadzony obowiązek podawania wysokości wynagrodzenia w ofercie pracy. Wtedy praca by była realnie wyceniona. Obecnie w Polsce pensje są mocno zaniżone.

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.