W ubiegłym roku liczba sklepów i punktów usługowych działających w Polsce w modelu franczyzowym wzrosła o 4365. To rekordowy wynik. Jak wynika z raportu firmy doradczej Profit System i portalu Franchising.pl, w Polsce działa już prawie 76 tys. tego rodzaju punktów, a do końca roku powinno ich być 78 tys.
- DlaHandlu.pl
- •26 cze 2018 16:58

Obecnie na polskim rynku działa ponad 1200 marek franczyzowych. Z roku na rok rośnie też liczba firm prowadzonych w oparciu o licencje znanych marek. W 2015 roku przybyło 2 568 punktów franczyzowych, w 2016 - 2 943, a ubiegły rok przyniósł rekordowy wzrost. Liczba franczyzowych sklepów i punktów usługowych wzrosła o 4 356 i sięgnęła 75 865 - wynika z raportu firmy doradczej PROFIT system i portalu Franchising.pl. Pod tym względem rok 2017 był szczególnie udany dla spółki Żabka, która powiększyła swoją sieć o ponad 1,1 tys. punktów. Szybki rozwój był widoczny również w innych sieciach spożywczych.
- Choć mamy do czynienia z rynkiem pracownika, wiele osób wybiera karierę we własnej firmie. Na franczyzę decydują się również doświadczeni przedsiębiorcy, którzy chcą rozwiną swoje biznesy - jedni i drudzy wybierają franczyzę ze względu na bezpieczeństwo sprawdzonych rozwiązań, efekt skali i wsparcie organizatora systemu - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system.
Ubiegły rok rynek franczyzy zakończył z liczbą 1 212 marek. Na rynku licencji pojawiło się 108 nowych konceptów, zaś 68 zakończyło działalność we franczyzie (podobnie jak w 2016 roku). Rynek urósł więc o 40 systemów franczyzowych (o 10 mniej niż w 2016). Na rynku zadebiutowały m.in. takie marki, jak W.Kruk, Krowarzywa, Zakłady Ceramiczne Bolesławiec, Victoria’s Secret czy Disco VR - Obecnie najszybciej rozwijają się koncepty handlowe, charakteryzujące się stosunkowo niską kwotą inwestycji - dodaje Michał Wiśniewski. Są też koncepty, które wraz z własnym rozwojem popularyzują nowe branże. Przykładem jest amerykańska sieć Ziebart, która otwiera salony wyspecjalizowane w auto detailingu i pielęgnacji samochodów. Obecnie firma ma w Polsce cztery placówki – jedną samodzielną i trzy prowadzone z dealerami samochodowymi.
Więcej przeczytasz tutaj.


KOMENTARZE (0)