PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Raport „Wizerunek Przedsiębiorcy” - Polacy polubili biznes

• Według raportu „Wizerunek Przedsiębiorcy” zaprezentowanego przez Polską Radę Biznesu, przedsiębiorcy kojarzą nam się raczej dobrze i doceniamy ich wkład w narodową gospodarkę.
• W społeczeństwie wciąż jednak pokutuje wiele stereotypów i szwankuje edukacja w zakresie przedsiębiorczości.

  • Autor:JP
  • 26 lut 2016 15:04
Raport „Wizerunek Przedsiębiorcy” - Polacy polubili biznes
Wizerunek przedsiębiorców w opinii publicznej jest pozytywny (Fot.: freestockphotos)
REKLAMA

Raport „Wizerunek Przedsiębiorcy” został przygotowany we współpracy z ekspertami Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR), w ramach programu Promocji Polskiej Przedsiębiorczości prowadzonego przez Polską Radę Biznesu. Jego celem było zbadanie opinii na temat roli polskich przedsiębiorców w rozwoju kraju po przemianach ustrojowych.

Przedstawione dane pokazują, że wizerunek przedsiębiorców w opinii publicznej jest, z małymi wyjątkami, pozytywny. Grupie tej przypisywane są cechy uważane za korzystne, takie jak wykształcenie, pracowitość czy uczciwość.

Polacy są też w dużej części świadomi wkładu, jaki przedsiębiorcy wnoszą do naszej gospodarki. Wiedzą, że tworzą oni miejsca pracy i budują potencjał gospodarczy kraju. Taki stan rzeczy świadczy o ważnej ewolucji poglądów, która zaszła w polskim społeczeństwie.

W wyniku transformacji gospodarczej znacząco wzrosła produktywność przedsiębiorstw, a co za tym idzie płace i dobrobyt Polaków. W ostatnich 25 latach Polska była najszybciej rozwijającym się krajem regionu, w latach 1990–2014 osiągając według danych The Conference Board, przyrost PKB o ponad 135 proc. Za rozwój przedsiębiorstw z perspektywy makroekonomicznej odpowiadała przede wszystkim migracja pracowników zatrudnionych w rolnictwie ze wsi do miast, gdzie znajdowali pracę w usługach, oraz z przedsiębiorstw państwowych do prywatnych, charakteryzujących się znacznie wyższą efektywnością zarządzania.

Poniższy wykres pokazuje, jak wielkie znaczenie miał wzrost udziału zatrudnienia w firmach prywatnych. Choć dane dotyczą wyłącznie przemysłu, to podobne procesy zachodziły również w innych sektorach gospodarki. W 1995 roku zaledwie połowa pracujących w przemyśle była zatrudniona w sektorze prywatnym.

Bardzo interesujące są wyniki dotyczące stosunku młodych Polaków do przedsiębiorców.

Przedstawiciele grup wiekowych 15-19 i 20-29 mają o wiele lepszą opinię o ludziach biznesu niż ogół społeczeństwa.

Niepokojąca są natomiast opinie młodych na temat tego, czy przedsiębiorcy obniżają wynagrodzenia pracowników w celu uzyskania większego zysku. Dla wielu Polaków w przedziale wiekowym 20–29 pierwsze kontakty z „poważnym” rynkiem pracy są niesatysfakcjonujące, być może ze względu na niskie wynagrodzenia, co w ich ocenie wynikać może z chciwości przedsiębiorców.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Raport „Wizerunek Przedsiębiorcy” - Polacy polubili biznes

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.