PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Raport: polskie firmy rodzinne pozytywnie oceniają możliwość zakładania fundacji rodzinnych

Polskie firmy pozytywnie oceniły możliwość zakładania fundacji rodzinnych. Jako potencjalne ryzyko przedsiębiorstwa wskazują jednak niestabilność prawa i regulacji - oceniła firma doradcza PwC w opublikowanym w poniedziałek raporcie.

  • Autor:PAP/JP
  • 26 kwi 2021 14:58
Raport: polskie firmy rodzinne pozytywnie oceniają możliwość zakładania fundacji rodzinnych
Firmy rodzinne są zadowolone z proponowanych zmian (fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Z opublikowanego 22 marca br. projektu ustawy wynika, że od 1 stycznia 2022 r. w polskim porządku prawnym pojawi się możliwość zakładania fundacji przez firmy rodzinne, która ułatwi zaplanowanie sukcesji w ramach przedsiębiorstwa.
  • Według firmy doradczej PwC rozwiązanie to było długo oczekiwane i zostało odebrane pozytywnie przez firmy rodzinne w Polsce.
  • Jako potencjalne ryzyko przedsiębiorstwa wskazują jednak niestabilność prawa i regulacji, co może wpłynąć na decyzje o założeniu fundacji jako rozwiązaniu tworzonym na pokolenia - wynika z raportu "Polska fundacja rodzinna 2022" PwC.

Lider praktyki firm prywatnych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej w PwC Piotr Michalczyk cytowany w raporcie ocenił, że "po ponad 30 latach demokracji i budowania wolnej gospodarki w Polsce przez krajowe firmy rodzinne, zostaną one wreszcie wyposażone w instrument prawny, który pozwoli zachować na pokolenia wysiłek i wizję założycieli zainwestowane w ich firmy".

Zobacz też: Projekt ustawy o fundacji rodzinnej jeszcze przed wakacjami

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Zgodnie z projektem ustawy fundacja rodzinna będzie wpisywana do rejestru fundacji rodzinnych w ramach KRS. Z chwilą wpisu uzyskiwać będzie osobowość prawną. Fundację tego rodzaju będzie można powołać w drodze oświadczenia jednego lub więcej fundatorów lub w testamencie, przeznaczając na jej majątek co najmniej 100 tys. zł i nadając jej statut.

Do powołania fundacji wymagana będzie forma aktu notarialnego.

Organami fundacji będzie zarząd, odpowiadający za realizację jej celów oraz gospodarowanie majątkiem. Organem fakultatywnym będzie pozostawać rada protektorów, która będzie mogła pełnić funkcje nadzorcze. Określone uprawnienia w ramach fundacji rodzinnej może pełnić również zgromadzenie beneficjentów fundacji, któremu w przypadku braku rady protektorów przyznano m.in. uprawnienie do powoływania zarządu.

Fundacja rodzinna nie będzie mogła prowadzić działalności gospodarczej

Cytowany w raporcie partner w kancelarii PwC Legal Jacek Pawłowski ocenił, że "firmy powinny wykorzystać czas pozostały do wejścia ustawy w życie na przygotowanie dogłębnie przemyślanych planów sukcesji w swoich organizacjach".

Jak podkreślił ekspert, "procesy sukcesyjne wymagają dużo czasu i rozwagi. Stąd warto już teraz zasiąść do planu sukcesji, jeżeli chcemy skorzystać z nowej regulacji już w 2022 r."

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Raport: polskie firmy rodzinne pozytywnie oceniają możliwość zakładania fundacji rodzinnych

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.