- 68 proc. średnich, 62 proc. małych i 54 proc. mikroprzedsiębiorstw dobrze lub bardzo dobrze ocenia rozwój swojej firmy - wynika z raportu Elavon Polska "MŚP Index 2019".
- Mimo tego wiele obszarów działalności niepokoi przedsiębiorców, np. utrzymanie klientów (40 proc.), czy zbyt duże koszty prowadzenia biznesu (39 proc.).
- Choć przedsiębiorcy w większości dostrzegają możliwości, jakie do ich biznesu może wnieść e-commerce, to jednak często przyznają przyznał, że potrzebują wsparcia w tym zakresie.
Firma Elavon, dostawca terminali płatniczych i usług przetwarzania płatności, przeprowadziła badanie wśród właścicieli i kierujących firmami z sektora MŚP. Okazało się, że polscy przedsiębiorcy przeważnie są optymistami, nie boją się przyszłości i są gotowi na zmiany.
68 proc. średnich, 62 proc. małych i 54 proc. mikrofirm dobrze ocenia rozwój swojego przedsiębiorstwa. 7 na 10 również pozytywnie wypowiada się o elastyczności swojego biznesu. Więcej niż połowa (57 proc.) jest spokojna także o płynność finansową organizacji - wynika z raportu Elavon Polska "MŚP Index 2019".
- Potencjał do rozwoju sektora MŚP w Polsce jest bardzo duży, jednak właściciele firm potrzebują realnego wsparcia, które ułatwi im prowadzenie biznesu. Pozyskanie nowych klientów (34 proc.), przepływ środków pieniężnych (31 proc.), rozwój e-commerce (31 proc.), akceptacja płatności (28 proc.) to w ocenie ankietowanych obszary, w których najbardziej potrzebują pomocy - komentuje Rafał Gołębiewski, dyrektor zarządzający Elavon Polska.
Obaw nie brakuje
Co w perspektywie najbliższych 12 miesięcy budzi największe obawy przedsiębiorców? W badaniu 40 proc. z nich za największy problem uznało utrzymanie klientów. Niewiele mniej (39 proc.) obawia się zbyt dużych kosztów utrzymania biznesu, a wśród 34 proc. sen z powiek spędza pozyskanie nowych kupujących i zdobycie ich zaufania.
Czytaj też: Jak zwiększyć konkurencyjność małych i średnich firm?
Dla firm uciążliwe są również - według raportu - stawki opodatkowania działalności (31 proc.) oraz zmiany prawa (26 proc.). W pierwszej dziesiątce największych obaw znalazł się także przepływ środków pieniężnych - martwią się o to szczególnie mikroprzedsiębiorcy (21 proc.) oraz przedstawiciele małych firm (19 proc.). Problematyczną kwestią jest także akceptacja płatności, co przyznało 14 proc. średnich oraz 16 proc. małych organizacji.
W opinii prezesa Sage Polska Piotra Ciskiego, źródłem problemów MŚP jest także niejasny model biznesowy.
- Warto patrzeć na jego efektywność z punktu widzenia przepływu pieniężnego i zysku. Czy mój model biznesowy stwarza możliwość komercjalizacji w innym kierunku? Cyfryzacja na pewno podnosi efektywność działania, ale trzeba wiedzieć, na czym zarabiamy i komu sprzedajemy - ocenił Piotr Ciski, którego firma oferuje rozwiązania księgowo-finansowe.
- Jedyna słuszna droga to cyfryzacja małych i średnich przedsiębiorstw. Nie ma alternatywy i większość firm z sektora MŚP to rozumie. Próby cyfryzacji są cały czas podejmowane, ale musimy zrozumieć, po co to robimy. Zmieniamy doświadczenie konsumenta i próbujemy go lepiej poznać. A to wymaga ostrożnego dobierania środków jakich używamy - stwierdza z kolei Jarosław Antychowicz, prezes Infinity Group, dostawcy rozwiązań w zakresie technologii i digital marketingu.
Czytaj również: Nie jest łatwo prowadzić biznes w Polsce. Co trzeci przedsiębiorca ma dość swojej branży
Natomiast prezes franczyzowej sieci fitness Xtreme Fitness Gyms Łukasz Dojka podkreśla, że to właśnie od modelu i celu biznesowego zależy poziom koniecznej cyfryzacji. W przypadku jego działalności kluczowy okazał się wybór rynku i dokładna wiedza o tym, na czym firma ma zarabiać. Do skalowania biznesu, czyli zwiększenia skali działania firmy, niezbędne są jednak nowe technologie.
Cyfryzacja płatności
Badani w raporcie Elavon zostali zapytani także o to, jakie formy płatności oferują swoim klientom. Okazuje się, że w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach najczęściej można płacić przelewem bankowym (92 i 93 proc.) oraz gotówką (86 i 81 proc.). Z kolei w mikrofirmach na pierwszym miejscu jest gotówka (84 proc.).
51 proc. przedsiębiorców przyznało, że w swojej firmie oferuje możliwość zapłaty kartą kredytową, a 48 proc. kartą debetową. Za pomocą telefonu i aplikacji mobilnych (np. Blik, Apple Pay, Google Pay) rozliczymy się natomiast w 45 proc. MŚP. 30 proc. prowadzących firmy przyznało, że zdarzyły im się sytuacje, kiedy klient ograniczył wartość zakupów ze względu na brak preferowanej formy płatności lub nawet całkowicie z nich zrezygnował (29 proc.).
- Większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z możliwości, jakie oferuje obrót bezgotówkowy oraz dostrzega dodatkowe korzyści tego typu rozwiązań. 7 na 10 badanych stwierdziło, że płatności bezgotówkowe są szybkie i wygodne w użyciu oraz poprawiają konkurencyjność firmy. Niemal taki sam odsetek ankietowanych (69 proc.) zadeklarował, że dzięki nim mogą lepiej kontrolować finanse oraz zwiększać liczbę klientów (68 proc.). Z naszego badania wynika także, że ponad połowa małych i średnich firm oraz 41 proc. mikro planuje w najbliższym czasie wdrożyć w swoim punkcie dodatkowe formy transakcji - komentuje Rafał Gołębiewski.
Zakupy online swoim klientom oferuje co druga średnia firma (50 proc.), 43 proc. mikro i 37 proc. małych organizacji. Okazuje się, że sprzedaż internetowa jest znaczącym źródłem przychodu dla tych organizacji. Niemal co trzecie MŚP (32 proc.), które wprowadziło e-commerce, więcej niż połowę swojego przychodu generuje online. W blisko co piątej mikrofirmie (17 proc.) przez internet sprzedaje się 91-100 proc. produktów i usług.
Nadzieja w e-handlu
76 proc. ankietowanych potwierdziło, że dostrzega możliwości, jakie do ich biznesu może wnieść e-handel. Jednak niemal co trzeci badany (31 proc.) przyznał również, że jest to obszar wymagający wsparcia w jego biznesie. 67 proc. respondentów, którzy nie prowadzą sprzedaży internetowej tłumaczy, że e-commerce nie ma znaczenia dla ich klientów.
Co piąty badany (20 proc.) przyznał, że nie ma czasu się tym zająć, a 15 proc. twierdzi, że brakuje mu personelu, który mógłby obsługiwać platformę do sprzedaży online.
Przed wprowadzeniem tego typu rozwiązań powstrzymuje przedsiębiorców również brak obeznania cyfrowego, na co wskazało 8 proc. z nich oraz brak wiedzy na temat tego, jak zaimplementować to rozwiązanie (7 proc.).
Czytaj także: Przedsiębiorcy szykują się na gorsze czasy
Tymczasem według dyrektora departamentu rozwoju biznesu w pionie MŚP Banku Pekao Arkadiusza Drzały zwiększenie konkurencyjności polskich MŚP na rynkach lokalnych i międzynarodowych możliwe jest wyłącznie za sprawą cyfryzacji i zwiększania skali działania. W tym względzie polski sektor ma wiele do nadrobienia.
- Tylko 20 proc. mikrofirm ponosi dziś nakłady inwestycyjne i wprowadza innowacje produktowe. Jedynie 15 proc. wprowadza innowacje procesowe. Musimy z tym przekazem docierać dużo szerzej. W rankingu DESI, wskazującym wykorzystanie technologii, Polska znajduje się daleko w tyle (25. miejsce na 28) - zaznaczył Arkadiusz Drzał.
- Trudno dziś utrzymać pozycję stabilnego wzrostu, nawet mając świetny produkt. Istnieje duża powtarzalność produktów. Internet zaciera granice, nasz klient nie jest już 300 km od nas, tylko 2-3 kliknięcia. Równie dobrze może być klientem firmy konkurencyjnej - podsumowuje Dawid Prokopowicz z Google Polska.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (38)