PARTNER PORTALU partner portalu

Profesjonalizacja plus wartości. Oto klucze do sukcesu firm rodzinnych

Profesjonalizacja, stawianie nie na związki rodzinne, ale najlepsze osoby w firmie, a także wartości: uczciwość, poszanowanie własnego nazwiska, osobowości - to klucze do sukcesu firm rodzinnych wskazywane przez liderów tego typu spółek.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Profesjonalizacja plus wartości. Oto klucze do sukcesu firm rodzinnych

  • Kluczem w firmach rodzinnych jest profesjonalizacja, nie można postawić na związki rodzinne, zamykać się we własnym gronie, trzeba promować osoby najlepsze. To klucz, by z sukcesem przejść przez etap sukcesji - uważa Jacek Stolarski, wiceprezes spółki SaMASZ .
  • Skąd tak duże znaczenie firm rodzinnych? Zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa spółki Edpol, wynika ono z tego, że wartością w nich jest człowiek.
  • Wiesława Burnos, członek zarządu województwa podlaskiego, uważa, że główną cechą firm rodzinnych jest łączenie ich z przyszłością własnych dzieci. Chodzi o wartości, lokalny patriotyzm.

Tylko 16 proc. familijnych biznesów ma spisany plan sukcesji, a co piąta firma jest w trakcie przygotowania takiego planu. Większość, bo prawie dwie trzecie, pokoleniową zmianę warty przeprowadza "z marszu" - wynika z badania Deloitte przeprowadzonego wśród przedstawicieli młodego pokolenia tych firm w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), w tym w Polsce. Co zwiększa szanse na udaną sukcesję w firmie rodzinnej?

Biznes rodzinny ukorzenia

- U nas jest charyzmatyczny senior, dzieci i siedmioro wnuków, młodzież jeszcze się uczy. Dzieci były świadome, co się dzieje, rosły razem ze wzrostem firmy - podkreśla Katarzyna Trojniar, prezes Hedan-Pak, członek rady nadzorczej suwalskiej firmy Malow, w której pracuje 700 osób.

Katarzyna Trojniar prezes Hedan-Pak, członek Rady Nadzorczej suwalskiej firmy Malow. Fot. PTWP Katarzyna Trojniar prezes Hedan-Pak, członek Rady Nadzorczej suwalskiej firmy Malow. Fot. PTWP

Jak dodaje, młodzież szybko złapała gen przedsiębiorczości. - Odczuwamy te same emocje i to na nas działa. W naszej rodzinie udaje się wciągnąć młodzież, ale ona nie czuje się zmanipulowana i wciągana, ma przestrzeń, wolność, decyduje o życiu po swojemu - mówi Trojniar.

Katarzyna Trojniar dodaje, że jej córka, która ma 19 lat, zatrudniła się na dwa miesiące w firmie Malow. - Po kilku dniach powiedziała: Malow to nie jest budynek, to jest pan Zdzisiek, Heniek i klienci, z którymi współpracujemy. To jest rodzina, firma, wartości. Biznes rodzinny ukorzenia, powoduje, że zaczyna się w nas tworzyć tożsamość: miejsca, miasta, kraju - podkreśla Trojniar.

Tajemnice udanej sukcesji

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.