PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Prof. Mach: Nie ma czegoś takiego jak pokolenie transformacji 89/90

- Wszyscy, a szczególnie naukowcy i ludzie mediów, mają tendencje do "tworzenia pokoleń". To zrozumiałe. Dzisiejszy świat jest tak szybki, że wszyscy "jesteśmy historykami". Znamy naocznie świat, który już właściwie nie istnieje. Każdy jako dziecko znał świat, którego już nie ma. Jednocześnie mamy skłonność do wyrażania przekonania, że nasze doświadczenia z okresu młodości są unikalne. Dlatego "tworzymy pokolenia", które potem w wyniku manipulacji empirycznych są tylko naszym konstruktem - mówi prof. Bogdan W. Mach, socjolog z Instytutu Studiów Politycznych PAN.

  • Autor: PAP
  • 17 kwi 2019 11:13
Prof. Mach: Nie ma czegoś takiego jak pokolenie transformacji 89/90
Początek XIX wieku. Praca w administracji. fot. pl.freeimages.com
REKLAMA

Od wielu lat prowadzi pan profesor badania dotyczące pokolenia, które wkraczało w dorosłość w czasie transformacji 1989/1990. Z czego wynika zainteresowanie tą tematyką?

Bogdan W. Mach, socjolog z Instytutu Studiów Politycznych PAN: - Chciałem przyjrzeć się wpływowi wielkich zmian na młode pokolenie. Osoby te w historycznym roku 1989 miały 18 lat. Potraktowałem tych osiemnastolatków jako swoistą soczewkę przemian. Wchodzący w dorosłość w tamtym czasie zostali doświadczeni lub wręcz "uderzeni" radykalną zmianą systemu w momencie, w którym musieli decydować o sprawach kluczowych dla ich przyszłości. Tych wyborów dokonywali w warunkach wielkiego, nikomu nieznanego ryzyka, ponieważ nikt nie miał wiedzy na temat przyszłości PRL-systemu i tego, w jakim kierunku będzie się rozwijał. Nazwałem tę grupę "pokoleniem historycznej nadziei i codziennego ryzyka". Nadzieja jest czymś ogólnym, społecznym, czymś, co wisi w powietrzu - natomiast ryzyko ma zawsze charakter ściśle zindywidualizowany, podejmuje je fizyczna osoba.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W przypadku tego pokolenia zbiegły się w jednym miejscu historia i przymus dokonywania wielu indywidualnych, ryzykownych wyborów. Zakładałem, że była to grupa, w której to doświadczenie szczególnej zbieżności będzie powszechne, rozpoznawalne i będzie odróżniało przedstawicieli tej grupy od wszystkich innych, a tym samym będzie stanowiło wyznacznik tego, co socjologowie nazywają poczuciem przynależności pokoleniowej. Klasycznymi przykładami takiego poczucia są roczniki na różne sposoby związane z okresem II wojny światowej. Pokolenie to grupa "naznaczona" momentem urodzenia i, z tego właśnie powodu, mająca i poczucie odrębności od innych grup, i własnej tożsamości.

Nie badałem przedstawicieli tego pokolenia w roku 1989, gdy mieli 18 lat - badałem ich w latach 2000 i 2008. Wówczas osoby te zbliżały się najpierw do trzydziestki, a później do czterdziestki. Interesowała mnie ich droga ku dojrzałemu życiu i to, czy ich doświadczenia trwale odróżniły ich od osób urodzonych w innym momencie polskiej historii.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Prof. Mach: Nie ma czegoś takiego jak pokolenie transformacji 89/90

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Marcin 71 2019-04-20 07:32:38

    To pierwsza grupa ludzi , która zabrała się do pracy i wierzyła , że bez kombinowania będzie dobrze. 25 lat płacenia podatków szybko zleciało , szkoda, że mam poczucie iż obecnie rządzący emeryci nas wydymali.

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.