Rewolucja technologiczna nie ominie żadnego działu w firmie, nawet prawnego. Nowoczesne rozwiązania, które niesie ze sobą, oferują wiele korzyści, jednak stawiają także spore wyzwania przed pracownikami. Jak wynika z najnowszego raportu firmy doradczej Deloitte, właśnie dyrektorzy działów prawnych wykazują wciąż dużą nieufność wobec technologii. Tymczasem ignorowanie postępu technologicznego może sporo kosztować.

- Prawie połowa działów prawnych na świecie w 2018 r. nie odnotowała wzrostu budżetu i zaobserwowała stagnację w zatrudnieniu. Dodatkowo 63 proc. dyrektorów tych departamentów (Chief Legal Officer, CLO) uważa, że powtarzające się zadania i ograniczenia w zarządzaniu danymi uniemożliwiają im wytworzenie dodatkowej wartości w organizacjach.
- Jak zauważają autorzy opracowania „Tech Bytes Part I ”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, inwestycje w nowe rozwiązania technologiczne nie tylko pozwolą zmniejszyć koszt pracy działów prawnych, ale także poprawią ich wydajność.
- Niestety dyrektorzy działów prawnych mają podzielone opinie na temat rozwoju technologicznego w branży.
- Branża prawnicza stoi w obliczu wyzwań, które niesie za sobą postęp technologiczny. Co chwilę na rynku pojawiają się kolejne rozwiązania pozwalające zaoszczędzić czas pracowników oraz zwiększyć ich efektywność. Ważnym jest, aby już dziś maksymalnie wykorzystać te narzędzia, które mamy w zasięgu ręki – przekonuje Daniel Martyniuk, partner, lider doradztwa technologicznego w Deloitte.
Tymczasem, jak wynika z badania firmy doradczej, działy prawne w korporacjach należą do najbardziej nieufnych wobec technologii.
Dla zaledwie 40 proc. dyrektorów działów prawnych nowoczesne systemy są sposobem na zwiększenie efektywności pracy ich zespołów. Aż 65 proc. z nich deklaruje, że ich departament w większym stopniu skoncentrowany jest na zarządzaniu ryzykiem niż na możliwościach rozwoju.
Prawie dwie trzecie (63 proc.) przyznaje natomiast, że powtarzające się zadania i ograniczenia w zarządzaniu danymi uniemożliwiają im tworzenie wartości dla ich organizacji.
Technologiczna mapa drogowa
Zdaniem ekspertów Deloitte żeby sięgnąć po rozwiązania technologiczne dyrektorzy prawni muszą najpierw ocenić, jakie problemy przed nimi stoją.
- Osiągnięcie założonych celów rozwojowych firmy nie jest możliwe bez uzyskania odpowiedzi na kilka prostych pytań: jak pracownicy zarządzają własnym czasem, jakie zadania są w tym momencie realizowane oraz jakie dane lub technologie dział posiada. Wśród niezbyt popularnych, ale przydatnych rozwiązań technologicznych, jest m.in. planowanie czasu pracy całego zespołu z wykorzystaniem systemów. Dzięki temu jasne będzie, jakie zadania mają pracownicy, kto nadzoruje ich wykonanie i ile czasu zajmuje ich realizacja. Tym samym dział będzie lepiej zorganizowany, a więc efektywniejszy – mówi Jan Jarmul, radca prawny, partner w kancelarii Deloitte Legal.


KOMENTARZE (0)