PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Pracownik wielozadaniowy mniej efektywny i kropka. Psycholog obala mity

  • Autor: aw
  • 31 lip 2017 21:00

Wskutek ciągłej wielozadaniowości, wspieranej przez pełne bodźców środowisko pracy oraz naszej własnej potrzeby zajmowania się kilkoma rzeczami na raz, możemy tracić nawet 28 proc. czasu dnia pracy. Ile kosztuje to polskie firmy? Jak odbija się na pracownikach? Z najpoważniejszym zabójcą efektywności w pracy – wielozadaniowością - rozprawia się Małgorzata Czernecka, psycholog i ekspert ds. efektywności.

Pracownik wielozadaniowy mniej efektywny i kropka. Psycholog obala mity
Praca w środowisku bombardowanym wieloma bodźcami nie jest efektywna. (fot.pixabay)
REKLAMA

• Polskie organizacje pielęgnują kult wielozadaniowca, jako pracownika idealnego, który dostarcza efekty swojej pracy sprawnie, szybko i w jak najlepszej jakości.

• Tymczasem najnowsze badania alarmują: nieustanne przełączanie się pomiędzy zadaniami powoduje co najmniej 40 proc. utratę wydajności, a zdolności poznawcze spadają z poziomu studenta Uniwersytetu do poziomu ośmiolatka.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

• Badania zrealizowane przez Human Power wśród pracowników polskich firm  pokazują, że nadszedł czas obalania mitu, że najlepsi pracownicy to ci, którzy wykonują kilka zadań jednocześnie, pracują bez przerw i chętnie zabierają pracę do domu.

 

Mało która organizacja zdaje sobie sprawę z czynników, które mają bezpośredni wpływ na obniżenie efektywności pracy zespołów. Ale już negatywne efekty spadku wydajności stają się dla firm coraz bardziej wyraźne i namacalne. Także z biznesowego punktu widzenia. 

W ciągu jednego dnia pracy, w którym wykonywane zadania są przerywane, np. 10 razy pracownik traci minimum dwie godziny efektywnej pracy. Dlaczego tak się dzieje?

- Odpowiedź tkwi w specyfice pracy naszego mózgu. Jeśli nieustannie przełączamy się z zadania na zadanie to za każdym razem tracimy od 10 do 25 minut – jest to czas, który nasz mózg potrzebuje by ponownie skupić się na poprzednio wykonywanej czynności. Rodzi się zatem pytanie – na ile pracujemy w pełni efektywnie, koncentrując się na zadaniach, które przed nami stoją, a na ile nie jesteśmy już w stanie świadomie kierować naszą uwagą i zwracamy ją tam, gdzie coś nas zainteresuje? - podkreśla Małgorzata Czernecka, psycholog i ekspert ds. efektywności.

Sprawdź czy pracownicy nie są zbyt rozpraszani

Zdaniem ekspertki, dobrym pomysłem jest zrealizowanie audytu energetycznego pracowników, szczególnie w obszarze umysłu i sprawdzić ile dana firma na tym traci.

Jeśli w 6 – osobowym zespole każdy z pracowników doświadcza 10 rozproszeń w ciągu jednego dnia, to organizacja traci ok. 12 godzin efektywnej pracy. Warto pomnożyć uzyskany wynik przez średnią stawkę godzinową pracowników. Otrzymaną liczbę możemy potraktować jak konkretną informację, ile dziennie kosztuje nieustanne dzielenie uwagi między różnymi zadaniami.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pracownik wielozadaniowy mniej efektywny i kropka. Psycholog obala mity

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA
  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA