- Rynek pracownika sprzyja przebieraniu w ofertach pracy. To odbija się na rotacji kadr.
- Wiele w tym procesie zależy od kierującego zespołem, który musi spełniać pewne wymagania, by pracownicy nie uciekali.
- O tych aspektach mówi w publikacji Agnieszka Czaplińska, prezes Czapla and More.
Zmiany wpisane są w prowadzenie firmy. Budowanie zaangażowanego i lojalnego zespołu sprzyja rozwojowi, pozwala oszczędzić czas przeznaczony na rekrutację i wdrożenie nowej osoby. Jest to ważne szczególnie w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
Warto więc dokładnie przyjrzeć się swoim działaniom, poprawić ewentualne błędy, a także skupić się na rozwiązaniach, które nie tylko zatrzymają specjalistów wewnątrz firmy, ale pozwolą również wykorzystać ich pełny potencjał.
Pracodawcy, którzy mierzą się z problemami rezygnacji pracowników jeszcze na okresach próbnych, często zastanawiają się, gdzie miała miejsce pomyłka. Podpowiedzi dają wyniki raportu Employee Experience, które wskazują, że dla 47 proc. badanych Polaków niemiłe zaskoczenia w nowej pracy wiązały się z osobą szefa. A warto mieć na uwadze, że często te pierwsze wrażenia kształtują obraz całej firmy. Widzimy więc na kim spoczywa ogromna odpowiedzialność, której nie każdy potrafi sprostać.
Potrzeba predyspozycji
- Kluczową rolę pełni świadomy szef, który wyznacza zarówno sobie, jak i swojemu zespołowi realne cele - mówi Agnieszka Czaplińska, trenerka biznesu, prezes Czapla and More. - Takiej osobie pomagają wrodzone predyspozycje, które sprawią, że współpracownicy ufają jej i widzą w niej oparcie w codziennych wyzwaniach. Jeśli na czele zespołu zabraknie świadomego przywódcy, a funkcję przełożonego będzie pełnić nieprzystępna osoba, współpracownicy będą odczuwać niepotrzebny stres, który przyczyni się do ich wycofanej postawy.
Bycie liderem jest trudnym zadaniem, dlatego w tej roli nie każdy się odnajdzie - podkreśla trenerka.
Czytaj też: Pracownicy odpoczywają, a menedżerowie obsługują klientów
- Dzisiaj od przełożonych oczekuje się nie tylko zdolności przywódczych, ale również umiejętności planowania i otwartości na ludzi. Dobry lider powinien być również bystrym obserwatorem i uważnym słuchaczem.
Pracownik, który lubi swoją pracę zostanie w niej na długo
Wszystkie firmy borykają się z problemami fal masowych zwolnień. Jak więc w dobie zmian i nieskończonych możliwości uniknąć problemów nieustannej rotacji zatrudnionych osób? Jeśli podwyżki ani innego rodzaju zabiegi motywacyjne nie przynoszą oczekiwanego rezultatu, problem firmy może leżeć gdzieś głębiej.
Zwłaszcza młode pokolenie, podejmując decyzję o współpracy bądź o znalezieniu nowego miejsca zatrudnienia, nie bierze pod uwagę jedynie wysokości zarobków, ale również perspektywy rozwoju i możliwości pracy zgodnej z wrodzonymi talentami. Bo każdy z nas je ma, trzeba je tylko odnaleźć. Co może zrobić przełożony, jeśli nie ma pewności, jakie miejsce i rola w zespole będą spójne z predyspozycjami danego pracownika?
Czytaj też: Szef nie taki straszny
- Istnieją sprawdzone narzędzia, które umożliwiają określenie osobowości pracowników, a tym samym pozwalają znaleźć obszary, w których będą się czuć pewnie. Jednym z nich jest model DISC D3 - wskazujący potencjał pracownika, czynniki, które go motywują, a także jego sposoby reakcji na sytuacje stresowe - dodaje już przywołana Czaplińska.
Warte uwagi są także testy predyspozycji dla kadr zarządzających - dużym zainteresowaniem cieszy się chociażby The Bridge Personality. Metodologia tego wskaźnika opiera się na odkryciach Carla Gustava Junga oraz teorii wielkiej piątki, ujmującej osobowości w takich kategoriach jak neurotyczność, otwartość, ekspresja, doświadczenie oraz ugodowość. Na jego podstawie można dowiedzieć się, jakie predyspozycje przywódcze ma dany menedżer, jakie obszary powinien rozwijać i na jakie zagrożenia, wynikające z jego stylu zarządzania, uważać.
Niezależnie od tego, jakie stanowisko piastuje pracownik pełniący obowiązki niespójne ze swoimi predyspozycjami - czy należy do kadry zarządzającej, czy jest specjalistą, jego niedopasowanie, może rzutować na pracę całego zespołu. Jeszcze więcej komplikacji powodują niespodziewane zwolnienia z firmy, przyczyniające się do dezorientacji i przestojów w pracy, a co za tym idzie do strat finansowych. Dlatego każdy zespół powinni tworzyć ludzie na odpowiednim miejscu - tacy, którzy lubią swoją pracę i czerpią z niej satysfakcję. Aby ich odnaleźć i stworzyć możliwości wykorzystania ich potencjału, ważne okazuje się nie tylko umiejętne przeprowadzanie rekrutacji, ale również świadoma komunikacja i dogłębne poznanie ich mocnych i słabszych stron.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)