PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Pracownik narzeka? Daj mu trudniejsze zadanie

• Mogłoby się wydawać, że pracownicy będą się cieszyć z lekkich obowiązków, które nie zajmą dużo czasu. W rzeczywistości trudne zadania zwiększają zadowolenie.
• Eksperci zaznaczają, że to właśnie satysfakcja jest tym, czego ludzie poszukują w pracy, a osiągnąć ją można, stawiając sobie trudne wyzwania.

Pracownik narzeka? Daj mu trudniejsze zadanie
Kiedy ludzie wykonują za proste zadanie, celowo je ignorują oddają się rozmyślaniom. (Fot.: pixelio.de)
REKLAMA

Menedżerowie niejednokrotnie narzekają, że ich pracownicy bujają w obłokach zamiast skupić się na swoich obowiązkach, przez co spada produktywność i pojawiają się błędy. Mogłoby się wydawać, że niektóre osoby po prostu mają taką naturę, więc lepiej nie powierzać im nic odpowiedzialnego.

Paul Seli, doktor psychologii z Uniwersytetu Harvarda, uważa jednak na podstawie swoich badań, że to nie pracownicy są winni, tylko rodzaj zadania.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

– Kiedy ludzie wykonują proste zadanie, celowo je ignorują oddają się rozmyślaniom. Wynika to nudy lub z faktu, że nikt nie zauważa chwili przerwy podczas pracy, w której i tak nic się nie dzieje – komentuje badanie On the Necessity of Distinguishing Between Unintentional and Intentional Mind Wandering.

Ma to szczególne znaczenie na stanowiskach wymagających ciągłej uwagi ze względów bezpieczeństwa – ale nie tylko. Choć błędy w opublikowanym raporcie raczej nie spowodują takiej katastrofy, jak znudzony kierowca ciężarówki, to na pewno będą kosztowne dla firmy.

Flow w pracy

Remedium na to jest wywołanie tzw. poczucia flow, czyli przepływu. Węgierski psycholog Mihály Csíkszentmihályi uważał, że jest to stan, w którym można całkowicie stopić się z zadaniem, nie obawiać porażki i znaleźć nadzwyczaj wysoką motywację wewnętrzną.

Niektórym udało się wejść w stan pobudzenia, kreatywności, pełnego zaangażowania, skupienia i satysfakcji jednocześnie. Jeśli nie – nic straconego, bo wiadomo, jak to zrobić – również w pracy.

– Aby to osiągnąć, ważne jest dopasowanie poziomu trudności do możliwości pracownika. Za wysoki poziom wywoła panikę, za niski – nudę. Najlepszy jest złoty środek. Satysfakcja pojawia się na granicy między nudą a napięciem – komentuje trener kompetencji psychologicznych i społecznych Adriana Kucmin.

– Nie każde zadanie zlecane pracownikowi musi wywoływać stan flow – część naszych codziennych zadań to te rutynowe czy mało pasjonujące, a jednak konieczne do wykonania. Warto dbać o stwarzanie warunków do tego by takie się pojawiało, bo zadowolenie z pracy jest jednym z tych czynników, które budują lojalność pracownika a samo doświadczanie satysfakcji jest właśnie tym, czego ludzie poszukują w codziennym doświadczeniu zawodowym – zachęca.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pracownik narzeka? Daj mu trudniejsze zadanie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.