PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Pracownicy warszawskich restauracji uczyli się, jak obsługiwać niewidomych

  • Autor: PAP/JS
  • 20 mar 2017 14:28

Dostosowanie do potrzeb słabowidzących i niewidzących stron internetowych, menu napisane alfabetem Braille’a, szkolenia dla kelnerów - to według ekspertów może poprawić dostęp klientów z niepełnosprawnościami do restauracji.

Pracownicy warszawskich restauracji uczyli się, jak obsługiwać niewidomych
Para niewidomych pozwała warszawską restaurację za to, iż nie wpuszczono ich tam z psami przewodnikami. (Fot.: Flickr, smerikal, CC2.0)
REKLAMA

• Para niewidomych pozwała warszawską restaurację za to, iż nie wpuszczono ich do środka z psami przewodnikami.

• To było impuls do przeprowadzenia szkoleń dla pracowników stołecznych restauracji.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

• Takie szkolenia przydadzą się jednak w każdym mieście.

• Dane Eurostatu mówią, że 10 proc. społeczeństwa europejskiego to osoby niepełnosprawne, także z uszkodzonym wzrokiem.

Na początku 2016 r. stołeczni restauratorzy przeszli szkolenie w tym, jak obsługiwać niewidomych klientów (w tym też korzystających z psów przewodników).

Impulsem do przeprowadzenia szkoleń była sprawa pary niewidomych, którzy pozwali warszawską restaurację za to, iż nie wpuszczono ich tam z psami przewodnikami. Na początku 2016 r. sąd Okręgowy w Warszawie oddalił pozew. Powodowie twierdzili, że pewnej niedzieli w 2013 r. chcieli wejść z psami do jednej z warszawskich restauracji i schronić się w niej, bo na dworze zapowiadała się nagła ulewa. Personel miał im zaoferować tylko miejsce na patio argumentując, że w lokalu są dzieci, które psy mogą pogryźć. Sąd uznał, że nie było odmowy wejścia do lokalu z powodu niepełnosprawności i poruszania się z psami. Niewidomym zaproponowano miejsce, jakie było możliwe, ale go nie przyjęli.

Szkolenia dla personelu w ostatnich dniach przeprowadziła sieć restauracji Aioli. Szefowa marketingu lokalu Kinga Rylska zwróciła uwagę, że pracownicy najpierw zostali wysłani na "Niewidzialną wystawę", która imituje sposób postrzegania rzeczywistości przez niewidzące osoby. "Tam mogli dowiedzieć się, jak to jest być niewidomym. Na wystawie wchodzi się do przestrzeni, w której jest całkowicie ciemno. W niej zaaranżowane są kuchnia, salon, łazienka, las czy ognisko. Tam dostrzega się, jakich zmysłów używamy" - mówiła.

Jak podkreśliła, podczas szkolenia wyjaśniano, że dla niewidzących bardzo ważny jest dotyk. "Nie możemy takiej osoby wziąć za rękę. Prowadzić ją, pchając za ramię. Nie możemy przekroczyć pewnej granicy intymności. Bo jak byśmy się czuli, gdyby cały czas ktoś nas macał czy dotykał" - stwierdziła Rylska.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pracownicy warszawskich restauracji uczyli się, jak obsługiwać niewidomych

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA
  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA