PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Praca zdalna po nowemu. Mamy projekt zmian w Kodeksie pracy

Pracownicy restauracji uczą się obsługiwać niewidomych

• Pary niewidomych pozwała warszawską restaurację za to, iż nie wpuszczono ich tam z psami przewodnikami.
• Restauratorzy szkolą się w obsłudze niewidomych klientów.

  • Autor:PAP
  • 20 sty 2016 10:10
Pracownicy restauracji uczą się obsługiwać niewidomych
Pracownicy restauracji szkoleni są w obsłudze niewidomego klienta. (Fot.: Flickr, smerikal, CC2.0)
REKLAMA

Impulsem do przeprowadzenia szkoleń jest m.in. dobiegająca końca przed stołecznym sądem okręgowym sprawa pary niewidomych, którzy pozwali warszawską restaurację za to, iż nie wpuszczono ich tam z psami przewodnikami.

- Nie wszystkie lokale gastronomiczne są przygotowane do tego, by zapewnić niewidomym klientom taką samą jakość oferowanych usług jak innym klientom. Stąd inicjatywa, by szkolić restauratorów w Laboratorium Ciemności instytutu. Sens szkoleń można ująć krótko: chodzi o przekonanie zarządzających restauracjami, by osób z niepełnosprawnością wzroku nie traktować ani lepiej ani gorzej, tylko tak samo dobrze jak innych gości - mówi Elżbieta Oleksiak, kierowniczka centrum rehabilitacji Instytutu Tyflologicznego Polskiego Związku Niewidomych.

Dodaje, że pracownicy restauracji szkoleni są w obsłudze klienta; otrzymują także informacje jak skorygować wystrój restauracji z uwzględnieniem potrzeb osób z problemami wzroku.

Szkolenie trwa około dwóch godzin. Najpierw restauratorom przybliża się świat osób z niepełnosprawnością wzroku.

(Fot.: Flickr, daveynin, CC2.0)
(Fot.: Flickr, daveynin, CC2.0)

Pomysłodawcą szkoleń jest wydawca przewodnika GoOut Marcin Biernacki. Udało mu się pozyskać sto warszawskich restauracji, które w przewodniku się promują i oferują klientom zniżki na dania.

- Chcemy, by w tych restauracjach wszyscy mieli jak najlepiej. Znając proces dwójki niewidomych, pomyślałem, że warto przypomnieć także o tej grupie klientów. Trudno mi oszacować, jak dużo z nich odwiedza restauracje, ale chciałbym, by było ich jak najwięcej. Być może nie idą do lokalu z tego powodu, że nie wiedzą, jak będą w nim potraktowani, czy jest w nim ktoś, kto będzie umiał ich przyjąć - wyjaśnił.

- Główny problem restauratorów i ich pracowników to deficyt czasu. Więc jeśli poświęcają nam te dwie godziny, to dowód, że im zależy. Przeszkoliliśmy na razie kilkanaście osób i już widzimy, że to ma sens. Te osoby, które reprezentują restauracje, przekazują wiedzę dalej - powiedział Biernacki.

Dane Eurostat mówią, że 10 proc. społeczeństwa europejskiego to osoby niepełnosprawne, także z uszkodzonym wzrokiem. W Polsce, jak wynika z danych GUS, żyje ponad półtora miliona osób, które mają poważne problemy ze wzrokiem.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pracownicy restauracji uczą się obsługiwać niewidomych

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.