PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Praca zdalna po nowemu. Tarcza precyzuje zadania pracownika i pracodawcy

Przyjęty w czwartek (4 czerwca) przez Sejm projekt Tarczy Antykryzysowej 4.0 spełnia oczekiwania pracodawców w kwestii uregulowania przepisów pracy zdalnej.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Praca zdalna po nowemu. Tarcza precyzuje zadania pracownika i pracodawcy

Jak podało Ministerstwo Rozwoju, Tarcza 4.0 w części poświęconej pracy zdalnej ma za zadanie zapewnienie równego traktowania pracowników i zapobieganie ewentualnym nadużyciom.

Katarzyna Lorenc, ekspertka BCC ds. rynku pracy oraz zarządzania i efektywności pracy, wyjaśnia, że ustawodawca zawęził możliwości wykonywania pracy zdalnej do osób posiadających umiejętności, możliwości techniczne i lokalowe. W praktyce oznacza to, że pracodawcy powinni sprawdzić zarówno umiejętności jak i warunki, w których swoje obowiązki zawodowe będzie wykonywał ich pracownik. Co więcej, firma powinna zapewnić środki i materiały do pracy oraz obsługę logistyczną.

- Ustawodawca dopuszcza wykorzystanie środków własnych pod warunkiem, że umożliwi to zachowanie tajemnic, poufności i ochronę danych osobowych - wyjaśnia Lorenc.

Przepisy zawarte w Tarczy umożliwiają pracodawcom wydawanie polecenia ewidencji czynności wykonywanych zdalnie, daty wykonania i czasu ich trwania w formie określonej przez niego, a pracownik ma obowiązek prowadzania takiej ewidencji. Pracodawca w każdym czasie może również cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej.

Co ważne, ustawa ogranicza odpowiedzialność za BHP pracy zdalnej do środków i materiałów do pracy, które dostarcza.

- Wprowadzone zmiany dotyczące BHP pracy zdalnej były bardzo oczekiwane przez pracodawców. Z pewnością wyzwaniem dla przedsiębiorców będzie spełnienie warunku sprawdzenia umiejętności, warunków technicznych i lokalowych do pracy zdalnej - ocenia te zapisy ekspertka BCC.

Warto przypomnieć, że o brakach w przepisach normujących zasady wykonywania obowiązków zawodowych z domu mówiło się od dawna. Na łamach PulsHR.pl tak o tym problemie podnosiła ten problem Małgorzata Kochańska, doradca prezesa SEKA, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy.

- Kwestia tak zwanego "home office" nie jest uregulowana w przepisach polskiego prawa. Ono nie nadąża za zmianami zachodzącymi w realnym świecie, w efekcie mamy lukę prawną. Jako przykład innego takiego "zapóźnienia" prawnego podaje tzw. rozporządzenie o bezpieczeństwie pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe z 1998 roku, które nie uznaje laptopa za monitor ekranowy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.