PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Praca zdalna i home office to ogromne wyzwanie

PARTNER TEMATU TYGODNIA Raczkowski - Temat Tygodnia (PulsHR)

Praca poza biurem to ostatnio codzienność znacznej części polskich pracowników. I choć wydaje się, że to bardzo dobre rozwiązanie, to brak uregulowań prawnych mocno komplikuje sprawę.

Praca zdalna i home office to ogromne wyzwanie
Pracodawca z różnych powodów może nie wyrazić zgody na pracę zdalną z innego kraju (fot. Pixabay)
REKLAMA
  • W każdym przypadku – niezależnie, czy inicjatywa podchodzi od pracownika, czy pracodawcy – telepraca musi być rezultatem porozumienia stron.
  • - Warto mieć w swoich wewnętrznych uregulowaniach procedury dotyczące pracy zdalnej i home office. Tym bardziej, że wiele wskazuje na to, iż nasze powroty do biura rozciągną się czasie - dodaje Iwona Jaroszewska-Ignatowska
  • Jeśli zamierzamy wykonywać pracę z innego miejsca na świecie niż dom, powinniśmy o tym powiadomić pracodawcę. Ten bowiem - z różnych powodów - może nie wyrazić zgody na taką pracę.

Do marca 2020 roku pracę zdalną traktowano bardziej jako benefit, mniej zaś jako standardową formę zatrudnienia. Pandemia COVID-19 postawiła - zarówno przed pracodawcami, jak i pracownikami -  nowe wyzwania. W kilka dni codzienną biurową robotę trzeba było przenieść do domu... Ta sytuacja pokazała, jak wielu uregulowań prawnych brakuje. 

Telepraca, home office i praca zdalna

Polski kodeks pracy normuje formę telepracy. 

- Telepraca to praca uregulowana w kodeksie pracy od wielu lat. Pracownik wykonuje obowiązki poza zakładem pracy w sposób regularny, zazwyczaj z domu. Mówimy tu np. o jednym dniu w tygodniu czy kilku dniach w miesiącu. Regularność to jeden z warunków telepracy, drugim jest raportowanie o jej wynikach przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Typowa telepraca to m.in. praca dziennikarza poza zakładem pracy, której wynikiem jest na przykład artykuł - wyjaśnia dr Iwona Jaroszewska-Ignatowska, partner w kancelarii Raczkowski.

W każdym przypadku – niezależnie, czy inicjatywa podchodzi od pracownika, czy pracodawcy – telepraca musi być rezultatem porozumienia stron. Będzie ona niezwykle atrakcyjnym modelem współpracy dla wielu firm, dla których fizyczne stawianie się pracowników w biurze nie jest priorytetem.

Pewnym kłopotem są dziś jednak uregulowania dotyczące home office oraz pracy zdalnej. 

- Do tej pory praca zdalna i home office były poza regulacjami prawnymi, choć w praktyce je stosowano. Najczęściej spotykaliśmy się z home office. Ten charakteryzuje się przede wszystkim nieregularnością, a wynika często z potrzeby; co najważniejsze - to praca z domu, dzięki czemu pracodawca ma kontrolę nad tym, gdzie aktualnie się znajdujemy. innym rodzajem pracy pozostaje praca zdalna, czyli praca z każdego miejsca na świecie. Do tej pory te dwie formy odpowiadały wprawdzie na potrzeby pracowników i pracodawców, ale nie były uregulowane prawnie - wyjaśnia Jaroszewska-Ignatowska.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Praca zdalna i home office to ogromne wyzwanie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.