PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Praca z domu. Firmy oszczędzają, ale pracownikom nie dopłacają

Mimo oszczędności, jakie firmy zyskały po przeniesieniu się pracowników z biur do domów, pracodawcy nie dzielą się z nimi dodatkowymi zyskami. Zaledwie 2,4 proc. badanych przez firmę audytorsko-doradczą Grant Thornton pracowników przyznało, że otrzymuje ekwiwalent finansowy za pracę z domu.

  • Autor:KDS
  • 5 gru 2020 6:00
Praca z domu. Firmy oszczędzają, ale pracownikom nie dopłacają
80 proc. pracowników twierdzi, że ich firma nie partycypuje w żaden sposób w kosztach home office (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Grant Thornton opublikował raport „Zmobilizowani, zorganizowani, zdeterminowani” opisujący sytuację pracowników podczas drugiej fali pandemii.
  • Firma audytorsko-doradcza sprawdziła m.in. jak w trakcie drugiej fali pandemii koronawirusa wyglądała kwestia pracy zdalnej z perspektywy pracowników i pracodawców.
  • 80 proc. pracowników twierdzi, że ich firma nie partycypuje w żaden sposób w kosztach home office, 8 proc. nie przeszło na HO, bo obawia się reakcji pracodawców lub współpracowników.

Jak wynika z danych GUS, w II kwartale 2020 r. wskutek związku z pandemią pracę zdalną wykonywał co dziesiąty pracownik. Z danych GT wynika, że po ośmiu miesiącach od wybuchu epidemii COVID-19 zdalna forma świadczenia pracy stała się modelem dominującym.

Pracownicy zdalni w liczbach

- Druga fala pandemii niewiele zmieniła w zakresie wykonywania pracy zdalnej. Prawdopodobnie tam, gdzie jest to możliwe, zdecydowana większość zatrudnionych ma możliwość pracy w trybie home office – w bieżącej edycji potwierdziło to 88,4 proc. badanych wobec 85,6 proc. w badaniu z czerwca 2020 roku. Równocześnie 11,1 proc. ankietowanych obecnie oraz 14,5 proc. poprzednio stwierdziło, że ich pracodawca nie umożliwia pracy zdalnej - wskazują autorzy raportu.

Grafika: raport GT
Grafika: raport GT

Co więcej, zdecydowana większość pracowników, która ma możliwość pracować zdalnie, korzysta z tego rozwiązania – tj. 70,7 proc.. Pozostali, którzy wybierają pracę w biurze, robią to głównie z następujących powodów: obawy przed konsekwencjami ze strony pracodawcy (5,4 proc.), poczucia izolacji (5,3 proc.) oraz braku możliwości lokalowych (4,1 proc.).

Na jakie wsparcie ze strony pracodawców mogą liczyć pracownicy zdalni? Czego im brakowało w wykonywaniu obowiązków zawodowych z domu?

Jest sprzęt, ale nic poza nim

Przeniesienie się pracowników z biur do domów spowodowało, że koszty funkcjonowania firm stały się niższe. Mowa tu o obszarze utrzymania infrastruktury biurowej (wynajem powierzchni, media etc.), gdzie część kosztów została przeniesiona na pracowników. Jednak niewiele firm dzieli się tymi oszczędnościami ze swoimi podwładnymi. 

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Praca z domu. Firmy oszczędzają, ale pracownikom nie dopłacają

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Piotr 2020-12-07 21:00:32

    Pracownicy jednocześnie oszczędzają na dojazdach do pracy (koszty i czas), mogą zapewnić opiekę nad bliskimi osobami, nie tylko dziećmi. Często jest możliwość wykonywania pracy w dogodnych godzinach. Samo wykonywanie pracy zdalnej jest bezpieczniejsze dla zdrowia w pandemii a to już trudno wycenić.

  • Zeghar 2020-12-06 21:34:46

    Nie rozumiem dlaczego pracodawcy mieliby jakoś dodatkowo wynagradzać pracowników za pracę z domu.

    • Nadzia 2020-12-07 13:17:38

      Firmy oszczędzają na energii elektrycznej ogrzewaniu, ubezpieczeniu od wypadków, pożarów etc. Sprzęcie komputerowym, opłatach za media itd.

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.