• Rosnące wymagania, nierealne plany sprzedażowe, a do tego zamrożone wynagrodzenia i poczucie zagrożenia utratą stanowiska – taki obraz pracy w bankach wyłania się z wyników badania "Jak się pracuje w bankach?" przeprowadzonego przez Bankier.pl.
• Bankowcy przyznają, że spotykają się z rosnącą presją na sprzedaż i obawiają się o swoją zawodową przyszłość.

– Bankowcy odczuwają obciążenia wynikające z nacisku na efektywność działania, a jednocześnie skarżą się na zamrożenie wynagrodzeń. 56 proc. ankietowanych twierdzi, że w okresie ich zatrudnienia na danym stanowisku płace pozostały na tym samym poziomie – wskazuje Michał Kisiel, analityk Bankier.pl. Podwyżki odczuło 24 proc. respondentów, a spadek wynagrodzenia – co piąty.
Ostatnie miesiące obfitowały w doniesienia o zwolnieniach grupowych w działających w Polsce instytucjach, ale trend ograniczania kosztów jest wyraźnie widoczny w sektorze już od co najmniej kilku lat. W 2016 roku ruszyła kolejna fala zwolnień w sektorze. O planie zmniejszenia liczby etatów poinformował m.in. Getin Bank, Deutsche Bank i Raiffeisen Polbank.
Banki tłumaczą swoje ruchy dodatkowymi obciążeniami związanymi z podatkiem bankowym i koniecznością obniżenia kosztów. Istotną rolę odgrywają także zmieniające się preferencje klientów, którzy coraz rzadziej korzystają z tradycyjnych placówek.
Presja na wyniki
Respondenci w przeważającej większości deklarują, że od zatrudnienia w banku wzrosły wymagania dotyczące pracy na ich stanowisku. 79 proc. badanych twierdzi, że w tym czasie obciążenie zadaniami się zwiększyło, a aż 82 proc. przyznaje, że wzrosły oczekiwania dotyczące wyników pracy (plany sprzedażowe, narzucane wyniki).
Czytaj też: Banki zwalniają, zatrudniają i dobrze płacą. Paradoks?
– Na ten moment 100 proc. planu w roku 2016 odpowiada około 250 proc. tego, czego wymagano jeszcze w 2012 roku – wskazał jeden z badanych zajmujący się obsługą klientów z sektora MSP. Tego rodzaju głosy powtarzały się w uwagach formułowanych przez ankietowanych wskazujących np. na dwucyfrowe wzrosty zakładane przez przełożonych w planach sprzedaży.
Dwie trzecie badanych twierdzi, że spotkało się z nadmierną presją przełożonych na wyniki. 64 proc. wskazało na narzucanie nierealnych planów i zakresów zadań, 37 proc. miało także do czynienia z publicznym wskazywaniem pracowników, którzy osiągają niedostateczne wyniki.

KOMENTARZE (0)