PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Pozytywne nastawienie do pracy ważniejsze niż predyspozycje i kwalifikacje

Pracownicy działów HR w ostatnich miesiącach nie mieli lekko. Zwolnienia z firmy, obniżki wynagrodzeń czy milcząca postawa zarządu nieraz były dla nich codziennością. Na działy HR spadła olbrzymia odpowiedzialność za losy pracowników. Tylko, czy w czasach pandemii chce im się wracać "do roboty"?

  • Autor:KDS
  • 2 wrz 2020 14:18
Pozytywne nastawienie do pracy ważniejsze niż predyspozycje i kwalifikacje
Psychologowie tłumaczą, że kompetencje mówią o tym, co pracownik wie, potrafi i robi. Przy czym, jak robi to chce albo jest do tego zmuszony. (Fot. Pixabay)
REKLAMA
  • Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku na podstawie badań na grupie 3 tysięcy pracowników opracowała pierwszych na świecie test mierzący nastawienie do pracy.
  • O nastawieniu w kontekście pracy mówi się najmniej. Tymczasem to ono decyduje o wielu ważnych kwestiach – podkreśla dr hab. Paweł Jurek z Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku i praktyk HR.
  • Wymienia m.in. to, czy utalentowany pracownik podzieli się z firmą swoimi talentami oraz czy firmy, które walczą o przetrwanie, staną na nogi.

– Przebadaliśmy pracowników z różnych branż i na różnych stanowiskach. Przeanalizowaliśmy wszystko, co dotychczas nauka powiedziała na temat nastawienia. Wiemy, że talenty, predyspozycje, kompetencje, umiejętności, są bardzo ważne na rynku pracy i w rekrutacji. Ale najistotniejsze jest to, czy pracownikowi się chce – mówi dr Urszula Sajewicz-Radtke, psycholożka, współzałożycielka Pracowni.

Psychologowie tłumaczą, że kompetencje mówią o tym, co pracownik wie, potrafi i robi. Przy czym robi bo chce, albo jest do tego zmuszony. Z kolei osobowość, uzdolnienia, inteligencja, predyspozycje, talenty mówią o tym, że pracownik ma potencjał, ale nie musi chcieć i robić. Style myślenia i działania mówią o tym, że pracownik ma swój własny styl myślenia i działania, ale znowu – nie musi chcieć i robić.

Czytaj więcej: Kij i marchewka w zarządzaniu już nie przejdą. Kompetencje miękkie coraz istotniejsze

– Jeśli pracownik ma liczne talenty, ale nie chce mu się pracować to firma z nich nie skorzysta. A pracownik, który nie wie i nie umie, a ma pozytywne nastawienie, jest w stanie się nauczyć i przenosić góry – podsumowuje prof. Paweł Jurek. – Czasem obserwuję przedsięwzięcia, które nie mogły się udać, bo racjonalne analizy im zaprzeczały, ale się udały. Za tymi cudami stoją ludzie o nieprzyzwoicie wspierających nastawieniach do pracy – dodaje.

Jak wskazują eksperci z Poradni, nastawienie (z ang. „mindset”) nie jest nową koncepcją. To zbiór przekonań i nastawień, które pomagają lub utrudniają ludziom realizację ich postanowień. Do nauki wprowadziła ją Carol Dweck, profesor psychologii z Uniwersytetu Stanforda, opisując człowieka i jego motywacje.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pozytywne nastawienie do pracy ważniejsze niż predyspozycje i kwalifikacje

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.