Pozycja menedżera zobowiązuje. W firmach nie może być nieuzasadnionej rotacji w zespole

6
Pozycja menedżera zobowiązuje. W firmach nie może być nieuzasadnionej rotacji w zespole (Fot. Mat. pras.)
- Wiele ze znanych mi złych przykładów pracy menedżerskiej, pozostawiło głęboki ślad w postrzeganiu firmy, w której pełnili swoje obowiązki. Żadne zabiegi tzw. „pudrowania” wizerunku nie przyniosą tutaj efektu - mówi Anna Sarowska-Gierasimowicz, ekspert zarządzania Careers Compass.

REKLAMA


Puls HR Puls HR

Pozycja menedżera zobowiązuje. W firmach nie może być nieuzasadnionej rotacji w zespole

Nowe produkty, usługi, kanały dystrybucji, nowa strategia marketingowa uwzględniająca social media etc. – to często słyszę od menedżerów, kiedy pytam, co planują zrobić, aby podnieść konkurencyjność firmy. Co pani na to?

Anna Sarowska-Gierasimowicz, ekspert zarządzania Careers Compass: - Często spotykam organizacje i jej kluczowych menedżerów, którzy wierzą, że głównymi czynnikami ich długofalowego sukcesu i śmiałych wizji rozwoju są: łatwo dostępne źródła finansowania, nowoczesne technologie, rosnące możliwości prowadzenia biznesu poza granicami Polski, systemy i rozwiązania optymalizujące szereg wewnętrznych procesów. Rzadko w pierwszej kolejności stawiają, wśród priorytetów rozwojowych swoich organizacji, dbałość o zbudowanie silnej organizacji opartej na optymalnie dopasowanych i ze strategiczną dbałością rozwijanych kompetencjach pracowników, których pozyskanie i utrzymanie gwarantuje silne dojrzałe przywództwo.

Śledząc rynek pracy, badania, swoją praktykę doradczą, jestem przekonana, że ten brak pokory może wkrótce przynieść bolesną lekcję i weryfikację wizji. Jeśli nie zdecydują się na zmiany w percepcji, jakich menedżerów dobierać, jakich postaw szukać, to może się okazać, że może co do liczby nie będzie im brakować pracowników, tu rachunek się może zgadzać, ale tych właściwych, ambitnych, zaangażowanych, im zabraknie. Pracownik musi mieć zaspokojone określone potrzeby w organizacji, aby móc wytwarzać pewne wartości.

Co powinno się zadziać, aby nie doszło do sytuacji, w której zabraknie firmom specjalistów?

- Musi być zmieniony klucz doboru kadry menedżerskiej, stawiając przed nimi zdecydowanie wyższe wymagania. A należałoby zacząć od tego, aby w ogóle zmienić myślenie o tym, kim jest menedżer. To nie jest człowiek o szczególnych przywilejach, któremu więcej płacą, a który czasem staje się największym hamulcem organizacji. To ma być ktoś, kto ma bardzo wysoki poziom kompetencji społecznych, organizacyjnych, jak i eksperckich.

Jakie to konkretnie kompetencje?

- Zdecydowanie inteligencja emocjonalna, zdolność do budowania efektywnych relacji interpersonalnych. Lider musi lubić ludzi. Chodzi o mądrość i dojrzałość osobistą w parze z żelazną konsekwencją. Nawet najlepszy MBA nie da gwarancji, że ktoś będzie dobrym szefem, do tego jest potrzebna dojrzałość społeczna. Dla mnie taka osoba ma w sobie bardzo dużo pokory, umie i chce się uczyć również od innych, ma gotowość do otaczania się ludźmi lepszymi od siebie.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

6 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

T. Sosnowiecki 2016-03-16 18:39:16

Według mnie problemem jest korpo-socjalizm, jaki obecnie panuje na świecie. Jak firma jest mała to ma jednego lub kilku właścicieli - sytuacja jest jasna i łatwa do kontrolowania. Jak firma wchodzi na giełdę to każdy ma poczucie, że jest tam tylko na jakiś czas. Właściciel, bo jest z firmą tak długo, jak przynosi konkretne zyski, i pracownicy, którzy znikają, jak tylko znajdą lepszą firmę. I skutek jest taki, że nikomu nie zależy na długoterminowym rozwoju.

Michangello 2016-03-15 21:01:57

Polska szkoła zarządzania, zwana Constans Crisis Management, nie uwzględnia tego typu aspektów. Zasoby oszołomionych korpo-rats są nieskończone.

Piotr Sobczyk 2016-03-08 08:23:48

Na rozmowie kwalifikacyjnej pytają Cię o budowanie zespołu i motywowanie pracowników. W pracy pytają Cię już tylko o cyfry i wynik. A przecież nie poprzez pozycję pracownika, czy zespołu w tabeli i rankingu buduje się pozycję lidera, szefa, mentora..

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.