- Autor: Jolanta Miśków
- •27 mar 2013 8:01
Co powinien zrobić dział HR, aby poprawić działania w zakresie ocen pracowniczych? Dążyć do idealnej obiektywności, ale to cel raczej nierealny. Może więc lepiej zrezygnować z oceniania?

Przeprowadzane w firmach oceny pracowników należą do najmniej lubianych rytuałów, a wnioski z nich płynące często okazują się nieprzydatne dla rozwoju firmy. Tymczasem ocena wciąż stanowi podstawę podejmowanych decyzji personalnych.
Oceny nie są doskonałe
- Z żadnego systemu oceny nie da się wyeliminować subiektywności - twierdzi Urszula Jabłońska z GFMP Management Consultants. - Ostatecznym narzędziem oceny, niezależnie od tego, jak precyzyjnie została opisana skala, pozostaje zawsze menedżer.
Są jednak tacy, którzy wierzą, że w zwiększeniu obiektywności ocen mogłaby pomóc systematyczność. Jeśli informacje o działaniach pracowników będą zbierane regularnie, to po pewnym okresie wyłoni się miarodajny obraz pracownika. Obraz taki będzie zapobiegał wydawaniu krzywdzących sądów.
- Bardzo ważne przy wdrażaniu systemu ocen okresowych jest uświadomienie menedżerom, że i tak stale oceniają swoich pracowników, ale nieformalnie - mówi Paulina Pańka, menedżer projektów konsultingowych z Human Solutions for Business. - Muszą zrozumieć, że często taka ocena opiera się na subiektywnych opiniach - tłumaczy.
Tymczasem pracownicy potrzebują jasno określonych kryteriów, według których będą oceniani. Ich brak może wywoływać frustrację i poczucie niedocenienia. Urszula Jabłońska zwraca również uwagę na to, że ocena wyników pracy i ocena kompetencji powinny być rozdzielne. Pierwsza winna mieć charakter finansowy, a druga tylko czysto rozwojowy.
Czas zmienić podejście
Zupełnie inaczej na sprawę zapatruje się Robert Reinfuss, doradca biznesowy w dziedzinie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi. Jego zdaniem w wielu polskich firmach oceny pracownicze jeszcze tylko przez jakiś czas będą miały do odegrania ważną rolę w unowocześnianiu metod zarządzania.
- Ocena buduje relacje paternalistyczne. To szef jest tym, który ocenia i decyduje. Tymczasem nowoczesne firmy stawiają na współpracę, odchodząc od tworzenia struktur hierarchicznych. Można zauważyć, że relacje przełożony - podwładny poziomują się - podkreśla Reinfuss.


Słowa kluczowe
- Paulina Pańka
- Urszula Jabłońska
- Robert Reinfuss
- GFMP Management Consultants
- Human Solutions for Business
- HR w przemyśle
KOMENTARZE (0)