PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Pora na ocenę systemu ocen pracowników

Co powinien zrobić dział HR, aby poprawić działania w zakresie ocen pracowniczych? Dążyć do idealnej obiektywności, ale to cel raczej nierealny. Może więc lepiej zrezygnować z oceniania?

Pora na ocenę systemu ocen pracowników
REKLAMA

Przeprowadzane w firmach oceny pracowników należą do najmniej lubianych rytuałów, a wnioski z nich płynące często okazują się nieprzydatne dla rozwoju firmy. Tymczasem ocena wciąż stanowi podstawę podejmowanych decyzji personalnych.

Oceny nie są doskonałe

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Z żadnego systemu oceny nie da się wyeliminować subiektywności - twierdzi Urszula Jabłońska z GFMP Management Consultants. - Ostatecznym narzędziem oceny, niezależnie od tego, jak precyzyjnie została opisana skala, pozostaje zawsze menedżer.

Są jednak tacy, którzy wierzą, że w zwiększeniu obiektywności ocen mogłaby pomóc systematyczność. Jeśli informacje o działaniach pracowników będą zbierane regularnie, to po pewnym okresie wyłoni się miarodajny obraz pracownika. Obraz taki będzie zapobiegał wydawaniu krzywdzących sądów.

- Bardzo ważne przy wdrażaniu systemu ocen okresowych jest uświadomienie menedżerom, że i tak stale oceniają swoich pracowników, ale nieformalnie - mówi Paulina Pańka, menedżer projektów konsultingowych z Human Solutions for Business. - Muszą zrozumieć, że często taka ocena opiera się na subiektywnych opiniach - tłumaczy.

Tymczasem pracownicy potrzebują jasno określonych kryteriów, według których będą oceniani. Ich brak może wywoływać frustrację i poczucie niedocenienia. Urszula Jabłońska zwraca również uwagę na to, że ocena wyników pracy i ocena kompetencji powinny być rozdzielne. Pierwsza winna mieć charakter finansowy, a druga tylko czysto rozwojowy.

Czas zmienić podejście

Zupełnie inaczej na sprawę zapatruje się Robert Reinfuss, doradca biznesowy w dziedzinie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi. Jego zdaniem w wielu polskich firmach oceny pracownicze jeszcze tylko przez jakiś czas będą miały do odegrania ważną rolę w unowocześnianiu metod zarządzania.

- Ocena buduje relacje paternalistyczne. To szef jest tym, który ocenia i decyduje. Tymczasem nowoczesne firmy stawiają na współpracę, odchodząc od tworzenia struktur hierarchicznych. Można zauważyć, że relacje przełożony - podwładny poziomują się - podkreśla Reinfuss.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pora na ocenę systemu ocen pracowników

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA
  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA