Ponad 60 proc. firm z branży eventowej zmaga się z problemami finansowymi. W jeszcze gorszej sytuacji znajduje się branża fitness: mniejsze lub większe problemy finansowe deklaruje niemal 80 proc. przedsiębiorstw - wynika z analizy udostępnionej w czwartek przez firmę Advox.

Specjalizująca się w projektowaniu sprzedażowych stron internetowych firma Advox przedstawiła analizę dotyczącą sytuacji rynku eventowego i branży fitness. Dane przytaczane w opracowaniu pochodzą z badania Dun and Bradstreet przeprowadzonego w marcu 2022 r. Analizie poddano również dane z rejestru KRS.
"Branża eventowa odpowiada za 1,5 proc. polskiego PKB, jednak jej obecna sytuacja jest kiepska - ponad 62 proc. działalności znajduje się w słabej lub złej kondycji finansowej, jak wynika z najnowszej analizy KRS" - wskazali eksperci. "Jeszcze gorzej wygląda sytuacja branży fitness, w której mniejsze lub większe problemy finansowe ma niemal 80 proc. firm" - dodali.
W informacji prasowej przypomniano, że w latach poprzedzających pandemię rynek eventowy rósł w średnim tempie 15-16 proc. rocznie, jednak w 2020 r. nastąpiło gwałtowne wyhamowanie - do 2 proc. w 2021 r.
"Odwoływanie imprez w związku z pandemicznymi obostrzeniami podkopało jej sytuację finansową - obecnie w dobrej lub bardzo dobrej kondycji finansowej znajduje się niecałe 38 proc. firm z tego sektora, a ponad 62 proc. - w słabej lub złej" - wskazano w opracowaniu.
Autorzy analizy podkreślili, że wśród przedstawicieli branży eventowej najmniej ucierpiały instytucje kulturalne.
"Liczbę działalności kulturalnych działających w Polsce szacuje się na blisko 26,5 tys. Ich kondycja finansowa prezentuje się nieźle - w ocenie Dun and Bradstreet aż 55,5 proc. jest w dobrej sytuacji finansowej, a 37,5 proc. w słabej. W bardzo złej kondycji finansowej jest niecałe 5 proc. podmiotów, a w bardzo dobrej 2 proc." - napisano.
Zdaniem firmy Advox za te wyniki odpowiada przeniesie działalności kulturalnej do internetu.
"89 proc. teatrów i instytucji muzycznych udostępniło spektakle w tej formie. Polacy raczej nie zaczęli preferować kultury online, jeśli mają możliwość korzystania z niej na żywo, ale z pewnością pozwoliła im ona na odkrycie miejsc i dzieł, które wcześniej nie były dla nich dostępne" - wyjaśniono.
Firma zwróciła uwagę również na sytuację branży fitness.
"Niemal 80 proc. podmiotów ma kłopoty finansowe - 63 proc. jest w słabej sytuacji a aż 16,4 proc. w bardzo złej" - wskazano. "Treningi online nawet w dobie pandemii stanowiły mniej niż 1 proc. obrotów firm. Przewiduje się, że ten sektor będzie potrzebował 5-7 lat, by odbudować się po pandemii" - wskazali analitycy.

KOMENTARZE (0)