Ponad 68 proc. małych i średnich przedsiębiorców zdecydowałoby się na ten sam profil działalności, gdyby ponownie zakładali firmę - poinformował BIG InfoMonitor. Najbardziej pozytywnie nastawiony do swojego sektora jest przemysł - wskazali autorzy badania.

- Najbardziej negatywnie nastawiony do swojego sektora jest transport, a pozytywy działania w swoim biznesie widzi głównie przemysł.
- Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor wśród przedstawicieli mikro, małych i średnich firm.
- Ponad 68 proc. przedstawicieli firm z sektora MŚP wskazało, że gdyby wybierali ponownie biznes, zdecydowaliby się na ten sam profil działalności.
"Każda branża w mniejszym lub większym stopniu narażona jest na wzrost kosztów prowadzenia biznesu i problemy z płynnością finansową. Można powiedzieć, że firmy są obecnie w imadle przychodowo-kosztowym, spadającym przychodom towarzyszy wzrost kosztów, np. surowców, energii, ogrzewania i to dotyczy w szczególności branż o dużej energochłonności" - wskazał prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, komentując dla PAP wyniki badania.
Zwrócił uwagę, że firmy, które poprzednio korzystały z kredytów bankowych odczuwają wzrost stóp procentowych - np. branże kapitałochłonne, takie jak przemysł. Handel boryka się ze spadkiem sprzedaży, min. w wyniku cięcia wydatków przez konsumentów. Firmy z branży budowlanej doświadczają wzrostu problemów będących wynikiem załamania koniunktury na rynku inwestycji zarówno prywatnych, jak i publicznych. "Wszystko to wpływa na niepewność funkcjonowania w zasadzie każdego biznesu niezależnie od wielkości czy profilu działania" - zaznaczył.
Czytaj więcej: Ważny dodatek do pensji. Dostaje go już prawie 90 proc. pracowników
Ponownie nie założyłby firmy w swojej branży co piąty badany przedstawiciel małych i średnich biznesów. O tym, że "raczej nie i zdecydowanie nie założyliby firmy w tym samym sektorze" mówią przeważnie przedstawiciele branży transportowej (29,2 proc.), następnie budowlanej (23,1 proc.) oraz handlowej (22,3 proc.). W przemyśle jest najmniej nastawionych negatywnie (13,2 proc.), jednak najwięcej niezdecydowanych (18,4 proc.)
Według badania zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności (47,5 proc.) i niskie marże (42,5 proc.) to główne argumenty podawane przez właścicieli firm, którzy nie byliby skłonni do wyboru tej samej branży po raz drugi.

KOMENTARZE (0)