Polskie firmy: coraz więcej zmian, ale efekt marny

REKLAMA


Puls HR Puls HR

Polskie firmy: coraz więcej zmian, ale efekt marny

Z raportu przygotowanego przez Szkołę Zarządzania Zmianą wynika, że w polskich firmach przeprowadza się coraz więcej zmian, ale z marnym efektem. Zakładane cele w pełni udało się osiągnąć w mniej niż 30 proc. przypadków (choć tylko w 9 proc. proces zakończył się kompletną porażką).

Autorzy raportu przeprowadzili także pogłębioną analizę zarządzania zmianą w polskich przedsiębiorstwach. Zbadali, jakie zmiany są wdrażane i kto nimi kieruje, jakie czynniki utrudniały wdrożenie, a jakie wpłynęły na jego powodzenie. Odkryli także, jakie metody i narzędzia są najchętniej wykorzystywane.

– Z badania wyłonił się ciekawy obraz kultury organizacyjnej w polskich firmach. Mamy problemy z wewnętrzną komunikacją, a styl zarządzania nieraz utrudnia konstruktywne działania. Warto też zwrócić uwagę na to, że polskie przedsiębiorstwa podejmują najczęściej głębokie zmiany, obejmujące całą organizację i dotyczące wszystkich pracowników. Skala trudności takich przedsięwzięć jest oczywiście odpowiednio większa – mówi Jarosław Rubin, założyciel Szkoły Zarządzania Zmianą, konsultant procesów zmian w firmach.

Co zmieniają i dlaczego?

W ponad 30 proc. głównym celem wdrażania zmiany była zmiana strategii. Kolejne 30 proc. przypadków dotyczyło zmiany kultury organizacyjnej, restrukturyzacji oraz redukcji kosztów. Średni czas trwania wdrażania zmiany w polskiej firmie to 14 miesięcy (w 75 proc. trwało od 6 miesięcy do dwóch lat).

Większość wdrożeń z szerokim zakresem celów zakładała również przeprowadzenie zmiany w kulturze organizacyjnej. Tak było na przykład w połowie działań dotyczących reinżynieringu i przeprojektowania procesów czy w blisko 40 proc. zmian restrukturyzacji. Nawet zmiany oprogramowania czy systemów IT miały ten odsetek bardzo wysoki (47,5 proc.).

– To pokazuje, że w polskich firmach wzrasta świadomość, że bez uwzględnienia kultury organizacyjnej nie można przeprowadzić efektywnej zmiany w jakimkolwiek obszarze działania przedsiębiorstwa – komentuje Marek Janigacz, koordynator Szkoły Zarządzania Zmianą w Krakowie, konsultant i trener biznesowy.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.