PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Polski lider biznesu: Zaczynał na etacie, w wieku 32 lat, bez wykształcenia ekonomicznego

• Statystyczny lider polskiego biznesu ma 58 lat, zaczynał od pracy na etacie, a własną działalność gospodarczą rozpoczynał będąc 32-latkiem - wynika z raportu Grant Thornton i HSBC.
• Większość liderów zaczynała od zera, tj. od przysłowiowego garażu. Dziś aż 94 proc. z nich rozwija firmę również na rynkach zagranicznych.
• Wykształcenie ekonomiczne? Posiada je tylko co czwarty z polskich liderów biznesowych.

  • Autor:JP
  • 21 kwi 2016 14:27
Polski lider biznesu: Zaczynał na etacie, w wieku 32 lat, bez wykształcenia ekonomicznego
W porównaniu z czołowymi przedsiębiorcami z innych krajów polski lider jest młodszy i zaczynał przygodę z przedsiębiorczością nieco później. (Fot.: Pixabay)
REKLAMA

Pokolenie polskich przedsiębiorców, którzy wyrośli na zmianach ustrojowych, powoli osiąga wiek emerytalny.

- Początek historii jest zwykle podobny: rozpoczynałem w garażu, zaczynałem od straganu, pierwsza maszyna pozyskana z demobilu psuła się każdego dnia. Obecne pokolenie przedsiębiorców to w znakomitej większości pokolenie biznesowych pionierów. Nic nie dostali, wszystko wywalczyli - komentuje Tomasz Wróblewski, partner zarządzający Grant Thornton.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Źródło: Grant Thornton
Źródło: Grant Thornton

Wykształcenie

Filozof prowadzący handel części samochodowych czy elektromechanik - producent zdrowej żywności to autentyczne przykłady karier polskich liderów. Wygląda na to, że nie trzeba kończyć ekonomicznych szkół, aby być skutecznym przywódcą.

Źródło: Grant Thornton
Źródło: Grant Thornton

- Wykształcenie ekonomiczne posiada tylko co czwarty z polskich liderów biznesowych, zarządzających największymi firmami w kraju. Co więcej, zdobywali je zwykle już w trakcie prowadzenia działalności. Natomiast aż 60 proc. spośród właścicieli największych firm w naszym kraju to absolwenci ścisłych, technicznych lub medycznych kierunków studiów. W tej grupie największy jest odsetek osób, które prowadzą biznes w branży związanej ze zdobytym wykształceniem (aż 68 proc.) - czytamy w raporcie.

Początek działalności

Statystyczny polski lider biznesowy ma 58 lat, a własną działalność biznesową rozpoczął w 32. roku życia, po średnio siedmiu latach przepracowanych jako pracownik najemny.

Czytaj też: Startowali od zera, teraz są liderami polskiego biznesu

Według autorów, nieprzypadkowo średnia długość kariery polskiego przedsiębiorcy (26 lat) jest porównywalna z czasem istnienia rynku w Polsce. Początki okresu transformacji gospodarczo-ustrojowej, były bardzo dobrym czasem na zakładanie działalności gospodarczej. 54 proc. firm otworzyło biznes w latach 1989-1996.

Źródło: Grant Thornton
Źródło: Grant Thornton

77 proc. aktualnych liderów zrezygnowało z pracy na etacie, by pójść "na swoje". Oprócz tego, 13 proc. biznesowych liderów założyło firmę, nawet nie próbując nigdy wcześniej pracy najemnej. Tylko jeden z dziesięciu obecnych polskich liderów nie tworzył firmy własnymi siłami, ale ją przejął lub kupił.

- Polscy liderzy biznesowi dobrze wykorzystali ostatnich dwadzieścia kilka lat. Zbudowali prężnie działające przedsiębiorstwa, dla których rynek krajowy, choć obiektywnie duży i chłonny, staje się za mały - uważa Michał H. Mrożek, prezes USBC Bank Polska.

Zmiana branży

Biznesowe życiorysy rzadko obfitują w dramatyczne zwroty akcji.

Źródło: Grant Thornton
Źródło: Grant Thornton

Twórcy badania podają, że aż 88 proc. właścicieli największych firm w naszym kraju wciąż działa w tej samej branży, w której rozpoczynali swoją zawodową karierę. Tylko 19 proc. badanych rozszerzyło swoją działalność na inne pola. Natomiast jedynie jeden na ośmiu przedsiębiorców porzucił swój pierwotny pomysł na biznes i dzisiaj zajmuje się czymś zupełnie innym.

W kraju i za granicą

Droga 100 najważniejszych biznesowych przywódców często wybiega poza polski rynek.

Źródło: Grant Thornton
Źródło: Grant Thornton

Aż 94 proc. biznesowych liderów prowadzi działalność za granicą - albo w postaci eksportu, albo w formie bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Tylko co siedemnasty przedsiębiorca był w stanie zbudować swój sukces biznesowy wyłącznie w oparciu o polski rynek.

Co ciekawe, w pierwszych latach po transformacji tylko nieliczni z obecnych liderów biznesowych prowadzili ekspansję zagraniczną. Jeśli ich firmy brały udział w wymianie międzynarodowej, to był to głównie import. Dopiero po wejściu Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. sytuacja znacząco się zmieniła. W momencie akcesji działalność eksportową prowadziło zaledwie 31 proc. obecnych liderów z analizowanej grupy. Dziś jedynie 6 proc. z nich nie działa poza granicami kraju.

Biznes rodzinny

Rodzina odgrywa w życiu najbogatszych właścicieli polskich firm ważną rolę. 80 proc. z nich ma co najmniej dwoje dzieci i żyje w długoletnim związku małżeńskim.

Źródło: Grant Thornton
Źródło: Grant Thornton

- 84 proc. zatrudnia w swoich spółkach członków rodziny. Wykonują oni funkcje dyrektora marketingu, prezesa spółki należącej do danej grupy kapitałowej czy członka rady nadzorczej - czytamy.

Wielu liderów posyła swoje dzieci na prestiżowe uczelnie, gdzie mają zdobywać wiedzę z zarządzania, marketingu czy ekonomii, aby w przyszłości przejąć kontrolę nad firmą i dalej rozwijać rodzinny biznes.

Porównanie polskich i światowych liderów

W porównaniu z czołowymi przedsiębiorcami z innych krajów polski lider jest młodszy i zaczynał przygodę z przedsiębiorczością nieco później niż jego zagraniczny odpowiednik.

Źródło: Grant Thornton
Źródło: Grant Thornton

Polski lider jest autorem własnego sukcesu, podczas gdy wielu spośród najzamożniejszych tego świata zbudowało swój sukces na kanwie osiągnięć innych osób, np. dziedzicząc majątek po przodkach.

Z obserwacji autorów raportu wynika, że cechą wspólną polskich i zagranicznych liderów biznesowych jest też ich zaangażowanie społeczne. Zarówno w Polsce, jak i w innych częściach świata, ludzie, którzy osiągnęli sukces materialny, wspierają różne cele, począwszy od tworzenia przyjaznego miejsca pracy, przez wspieranie lokalnych społeczności, w ramach których działają, po finansowanie inicjatyw o zasięgu krajowym czy wręcz ponadnarodowym.

Cechy idealnego przywódcy

Zarówno przedsiębiorcy z Polski, Unii Europejskiej i USA uważają, że na pierwszym planie powinny się znaleźć umiejętności komunikacyjne

Do kolejnych najczęściej wymienianych przez polskich liderów cech należą kreatywność i pewność siebie, podczas gdy ich europejscy odpowiednicy postawili na umiejętność delegowania i inspirowania innych, a amerykańscy – na bycie inspiracją dla innych oraz pozytywne nastawienie.

Źródło: Grant Thornton
Źródło: Grant Thornton

Z badań przeprowadzonych przez bank HSBC wśród przedsiębiorców z największych rynków wynika, że wśród przedsiębiorców z tzw. „pokolenia Y” (czyli w wieku do 35 roku życia) chęć wywierania pozytywnego wpływu na otoczenie jest jeszcze silniejsza niż w przypadku liderów będących obecnie „u sterów”. Oznacza to, że kolejne pokolenie liderów biznesowych będzie prawdopodobnie kontynuowało i rozwijało społeczne dzieło swoich poprzedników.

*Raport opublikowany przez Grant Thornton i HSBC został opracowany na podstawie życiorysów właścicieli 100 największych polskich firm z sektora prywatnego, wyłonionych na bazie rankingu "Lista 2000" (edycja 2015) publikowanego przez dziennik "Rzeczpospolita".

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polski lider biznesu: Zaczynał na etacie, w wieku 32 lat, bez wykształcenia ekonomicznego

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.