Polscy przedsiębiorcy optymistyczni, choć już szykują się na najgorsze

Nie jest źle, ale będzie gorzej - tak w jednym zdaniu można byłoby podsumować nastroje polskich przedsiębiorców zapytanych o to, czy w naszym kraju nadejdzie kryzys gospodarczy. Czy rzeczywiście mają powody do widzenia swojej przyszłości w ciemnych barwach? Jedną z przyczyn są niepłacący na czas kontrahenci, którzy są problemem dla ponad 60 proc. firm.

REKLAMA


Puls HR Puls HR

Polscy przedsiębiorcy optymistyczni, choć już szykują się na najgorsze

  • Prawie 1/5 europejskich przedsiębiorców jest przekonana o tym, że ich kraj jest już świadkiem spowolnienia gospodarczego.
  • Według nowego badania Intrum, firmy zarządzającej wierzytelnościami, w naszym kraju panuje nieco bardziej optymistyczny nastrój - tylko 3 proc. polskich firm uważa, że Polskę już dotknęła recesja, ale jednocześnie 42 proc. rodzimych przedsiębiorców jest zdania, że kryzys gospodarczy nastąpi w ciągu 5 najbliższych lat lub nawet wcześniej.
  • Jak wynika z Europejskiego Raportu Płatności 2019, jedną z przyczyn czarnowidztwa polskich firm są niepłacący na czas kontrahenci, którzy są problemem dla ponad 60 proc. przedsiębiorstw.

- Polscy przedsiębiorcy, na tle swoich kolegów z Europy, w mniejszym stopniu są przekonani o nadejściu kryzysu gospodarczego, ale niepokojące jest to, że osoby biorące udział w naszym badaniu, które są pewne tego, że spowolnienie gospodarcze nastąpi, mają przekonywujące argumenty, żeby tak uważać. W ostatnim roku, problem zatorów płatniczych nie nasilił się drastycznie, ale również nie zmalał. Niepłacący na czas kontrahenci i klienci nadal są jednym z głównych problemów polskich przedsiębiorców, szczególnie tych z sektora MSP - komentuje Krzysztof Krauze, prezes Intrum w Polsce.

„Cierpliwi” przedsiębiorcy czekają na swoje pieniądze

W porównaniu do średniej europejskiej, polscy przedsiębiorcy oferują swoim klientom z sektora B2C terminy płatności dłuższe o 4 dni. Odwrotna sytuacja ma miejsce w sektorze B2B. Tutaj firmy w Europie pozostawiają 34 dni na zapłatę, gdy w naszym kraju jest to „tylko” 26 dni. Podobna różnica występuje, jeżeli chodzi o klientów z sektora publicznego: 33 dni vs. 25 dni.

A jak wygląda czas, w którym klienci faktycznie opłacają faktury?

Jeżeli chodzi o tych z sektora B2B, jest to 26 dni - w 2018 r. średni czas, po jakim firmy opłacały swoje rachunki wynosił 33 dni. Analogiczną poprawę widać wśród klientów z sektora publicznego: 25 dni w 2019 r. i 33 dni w 2018 r. Mniej optymistyczne są jednak te dane, według których blisko 40 proc. polskich przedsiębiorców zostało zmuszonych zaakceptować wbrew swojej woli dłuższy termin płatności.

Czytaj także: Jak rozpoznać kryzys w firmie i uniknąć upadłości? 

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Grom 2019-06-20 14:20:33

Najlepiej jednak jest mieć dobrych księgowych, którzy zawsze w razie tzw. FUCKUPU (;D) pomogą. My mamy Gamę z Myśliborskich i to znakomici specjaliści, ludzie, którzy się naprawdę znają i nie narzekają, że to źle tamto źle. Super współpraca od lat.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.