Połączenie takich gigantów jak Orlen i Lotos wymaga zaangażowania pracowników obydwu firm

Połączenie Orlenu i Lotosu byłoby wyjątkową transakcją. Aby zrealizować cele, potrzeba zaangażowania pracowników obydwu firm. Otwarta i przejrzysta komunikacja w trakcie połączenia jest niezwykle ważna, ale jest też wyjątkowo niedocenianym narzędziem budowania zaufania pracowników - mówią Niamh Dawson, ekspertka Boston Consulting Group ds. fuzji i integracji firm, oraz Marcin Jedrzejewski, partner prowadzący projekty naftowe w Europie i na Bliskim Wschodzie.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Połączenie takich gigantów jak Orlen i Lotos wymaga zaangażowania pracowników obydwu firm

  • Fuzje, połączenia firm niosą ze sobą wiele ryzyk. Tym niedocenianym często jest ryzyko związane z kapitałem ludzkim.
  • - Przede wszystkim trzeba od początku stabilizować organizację, a tutaj najważniejsza jest komunikacja - podkreślają eksperci, Niamh Dawson oraz Marcin Jędrzejewski.
  • Przestrzegają, że menadżerowie muszą być refleksyjni i dobrze przemyśleć, co zamierzają powiedzieć, bo wszystko, o czym mówią, może następnego dnia znaleźć się w mediach.

 

Temat potencjalnego połączenia Orlenu i Lotosu wzbudza duże zaniepokojenie – zwłaszcza wśród pracowników Lotosu. Jak firmy powinny na to reagować? Co zrobić, żeby takie połączenie nie obniżyło wartości kapitału ludzkiego?

- Patrząc z perspektywy 85 integracji firm, w których dotychczas byłam zaangażowana, wiem, że zarządy firm często nie doceniają ryzyk związanych z kapitałem ludzkim. W przypadku Lotosu i Orlenu liczby pokazują, że to może być bardzo udana transakcja. Teraz chodzi o to, żeby najlepsi ludzie zostali i żeby utrzymać wysoki poziom zaangażowania załogi. Żeby osiągnąć oczekiwane synergie, potrzebna jest współpraca i wspólne standardy działania w nowej organizacji, zaangażowanie ludzi oraz zatrzymanie najlepszych pracowników. Zdarza się, że nawet pogłoski o potencjalnej fuzji wywołują tyle obaw, że część pracowników przyjmuje oferty od innych pracodawców.

Niamh Dawson, globalna ekspertka Boston Consulting Group ds. fuzji i integracji firm oraz Marcin Jędrzejewski, partner prowadzący projekty dla firm z sektora naftowego w Europie i na Bliskim Wschodzie. Fot. BCG Niamh Dawson, globalna ekspertka Boston Consulting Group ds. fuzji i integracji firm oraz Marcin Jędrzejewski, partner prowadzący projekty dla firm z sektora naftowego w Europie i na Bliskim Wschodzie. Fot. BCG

Co w takim razie można zrobić, aby fuzja nie popsuła atmosfery wewnątrz firmy?

- Przede wszystkim trzeba od początku stabilizować organizację, a tutaj najważniejsza jest komunikacja. Ogólna prawidłowość jest taka, że zarządy mają tendencję do zbyt małej, a nie nadmiernej komunikacji. Zachowują powściągliwość do momentu kiedy czują, że mają coś istotnego do powiedzenia. Tak sytuacja wygląda w wielu sektorach, natomiast branża naftowa jest już wybitnie konserwatywna.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.