- W 2022 roku zaledwie niecałe 3 proc. dorosłych Polaków w wieku 18-64 lat brało pod uwagę założenie firmy w ciągu najbliższych trzech lat. Obniżenie nastrojów rozpoczęło się wraz z pandemią, na ogólną niepewność miała też wpływ sytuacja z wdrażaniem reformy podatkowej.
- Jednak blisko 70 proc. dorosłych Polaków uważało w 2022 roku, że w ich najbliższym otoczeniu pojawią się – mimo niepokojów i trudności – nowe, dobre okazje biznesowe.
- Warto dodać, że w obecnej skomplikowanej rzeczywistości motywacje początkujących przedsiębiorców dotyczące prowadzenia biznesu są maksymalnie uproszczone - nie chcą budować firmy po to, by zmieniać świat, ale by zarabiać pieniądze.
Z badań „Adapting to a „New Normal” przeprowadzonych przez Global Entrepreneurship Monitor w których wzięło udział 175 tys. osób z całego świata wynika, że w 2022 roku zaledwie niecałe 3 proc. dorosłych Polaków w wieku 18 - 64 lat brało pod uwagę założenie firmy w ciągu najbliższych trzech lat. Dla porównania w 2019 roku takie zamiary deklarowało blisko 8 proc.
Obniżenie nastrojów rozpoczęło się wraz z pandemią, na ogólną niepewność miała też wpływ sytuacja z wdrażaniem reformy podatkowej. W porównaniu z niektórymi gospodarkami w naszym regionie (np. z Rumunią, Słowacją, Węgrami, Chorwacją) w ubiegłym roku byliśmy więc mocno zachowawczy.
Takie nastroje przekładały się też na plany dotyczące polityki kadrowej – zaledwie jeden na dziesięciu świeżo upieczonych przedsiębiorców deklarował w ubiegłym roku chęć przyjęcia do pracy więcej niż pięciu pracowników.
Dodatkowy niepokój może wzbudzać mały entuzjazm w kwestii innowacji. Zaledwie trzech na dziesięciu rodzimych przedsiębiorców deklarowało w 2022 roku, że w ciągu nadchodzącego półrocza zamierza inwestować w rozwój technologii cyfrowych, by zwiększyć sprzedaż produktów.
3 na 4 przedstawicieli młodego biznesu uważa, że uruchamianie działalności gospodarczej jest w Polsce łatwe
O ile bieżąca sytuacja geopolityczna wpływa negatywnie na nastroje początkujących przedsiębiorców, to jednak pozytywna jest percepcja ogólnego klimatu, jaki w Polsce panuje wokół przedsiębiorczości. 3 na 4 przedstawicieli młodego biznesu uważa, że uruchamianie działalności gospodarczej jest w Polsce łatwe. W tej kwestii jesteśmy podobni do Holendrów, Brazylijczyków, czy obywateli Kataru.
Jeszcze 10 lat temu wśród Polaków dominowała opinia, że zakładanie firmy jest drogą przez mękę. Optymistyczne jest też to, że blisko 70 proc. dorosłych Polaków uważało w 2022 roku, iż w ich najbliższym otoczeniu pojawią się – mimo niepokojów i trudności – nowe, dobre okazje biznesowe.
- Niewesołe nastroje, które panują w grupie początkujących przedsiębiorców na całym świecie, nie dziwią – ekonomiczne turbulencje związane z wojną w Ukrainie, które od ponad roku mocno wpływają na kondycje gospodarki, budzą niepokój nie tylko wśród młodego pokolenia, ale również wśród przedsiębiorców z wieloletnim stażem. Warto jednak pamiętać, że dla wielu przedsiębiorców kryzys okazał się być szansą na rozwój biznesu. W trudnych warunkach często wykazujemy się większą mobilizacją, jesteśmy bardziej otwarci na odkrywanie nowych możliwości wokół siebie i bywa, że łatwiej podejmujemy odważne decyzje - komentuje Robert Rękas, prezes Lewiatan Holding, inicjatora Urodzonych Przedsiębiorców.
- Zaryzykowałbym stwierdzenie, że Polacy mają w genach przedsiębiorczość. Dowodem na to niech będzie fakt, że mimo niesprzyjających warunków jedynie w ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce ponad 27 tysięcy nowych działalności gospodarczych. Dla wielu Polaków prowadzenie własnego biznesu to sposób na życie i osobisty rozwój - dodaje.
Polscy przedsiębiorcy chcą zarabiać, a nie zmieniać świat
Warto podkreślić, że w obecnej skomplikowanej rzeczywistości motywacje początkujących przedsiębiorców dotyczące prowadzenia biznesu są maksymalnie uproszczone - nie chcą budować firmy po to, by zmieniać świat, ale by zarabiać pieniądze. Tym różnimy się od młodych przedsiębiorców m.in. z Rumunii czy Węgier, którzy rozkręcając biznes, w dużo większym stopniu biorą pod uwagę interes społeczny, jaki się z tym wiąże.
Zaskakiwać może za to niewielkie znaczenie roli tradycji rodzinnych w naszym początkującym biznesie – jeśli chodzi o ocenę ich ważności w prowadzeniu biznesu, wśród 49 gospodarek z całego świata lokujemy się na dole skali z wynikami dużo niższymi, niż przykładowo Grecy czy Słowacy, dla których ten czynnik ma istotne znaczenie. Do rozpoczynania działalności gospodarczej popycha nas przede wszystkim negatywne postrzeganie sytuacji na rynku pracy.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)