PARTNER PORTALU partner portalu

Pokolenie Z wchodzi na rynek pracy. Pracodawcy powinni się cieszyć

„Zetki” coraz śmielej wkraczają na rynek pracy. Studiują, zgłaszają się na praktyki i staże, łącząc pracę z nauką. Są ambitni i pracowici - mogą stanowić cenny nabytek dla firm. Właśnie około 400 tys. z nich opuszcza uczelniane mury.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Pokolenie Z wchodzi na rynek pracy. Pracodawcy powinni się cieszyć

  • Według danych GUS co roku blisko 400 tys. absolwentów opuszcza mury szkół wyższych.
  • Tegoroczni są przedstawicielami pokolenia Z. I choć wyróżnia się kilka pokoleń to właśnie o „Zetkach” mówi się, że są tą generacją, która zmieni świat.
  • Jak na ich przyjęcie powinni nastawić się pracodawcy?

Przedstawiciele pokolenia Z urodzili się po 1995 roku, a to oznacza, że najstarsi z nich ukończyli właśnie 24 lata i wkraczają na rynek pracy. Czym różnią się od poprzednich pokoleń? Bardzo aktywne korzystają z nowoczesnych technologii. Są to już tzw. digital natives – osoby, które nie pamiętają czasów sprzed epoki internetu. Cechuje ich oswojenie z globalizacją, ponadnarodowością biznesu, kultury, gospodarką wolnorynkową. Wynika z tego szereg wyzwań istotnych dla pracodawców. 

Pracodawcy powinni wiedzieć, że są to osoby, które mocno stawiają na work-life balance, duży nacisk kładą na atmosferę w pracy. Cechuje ich zadaniowe podejście, oczekiwanie bycia pokierowanym, ambicja, stawianie na rozwój osobisty, wysoka samoocena.

Czytaj więcej: Pokolenie Y wyzwaniem dla rekruterów

- Obserwując to pokolenie, widać, że ważne są dla nich tradycyjne wartości zawodowe. Jasna ścieżka kariery, stabilizacja, a także możliwość wykorzystania nabytej podczas studiów wiedzy to klucz do efektywnej współpracy z nimi. Bardzo trudno będzie zatrzymać takiego pracownika w firmie, jeśli pracodawca nie będzie umiejętnie nim zarządzał w swoim przedsiębiorstwie. Największym wyzwaniem, przed jakim dzisiaj stajemy - zarówno my - rekruterzy, jak i pracodawcy - jest pozyskanie lojalności pokolenia Z - komentuje Magda Bargieł, HR director Poland The Adecco Group.

Jak przekonać do siebie?

Różnice pokoleniowe wśród pracowników nie są nowym zagadnieniem - były, są i będą obecne. Jednak już dziś przedsiębiorstwa powinny zacząć zwracać większą uwagę na przygotowanie kadry menadżerskiej do zarządzania genem Z. Według raportu „Zmiany pokoleniowe na rynku pracy - XYZ” wynika, że najmłodsze pokolenie najbardziej ceni sobie szacunek do swojej osoby (88,9 proc.), dobrą i przyjazną atmosferę w pracy (96,3 proc.), możliwość rozwoju, systematycznych szkoleń, możliwość uzyskania niezależnych certyfikatów (75,9 proc.), bezpieczeństwo zatrudnienia (63,9 proc.), potwierdzenie własnej wartości, docenianie i uznanie wyników pracy (66,7 proc.), a także możliwość wpływania na końcowy efekt projektów (57,4 proc.).

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

K.Olczak 2019-10-17 09:35:53

Mi często praca zdalna pozwala wykonać więcej zadań w domu niż w biurze. W biurze co chwilę ktoś przyjdzie do pokoju, o coś się spyta, a w domu mam kontakt z pracownikami dzięki chatowi w systemie, w którym pracuję firmao.pl/register . Widzę, że to jest bardzo ważne dla pokolenia Z

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.