PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Podyskutujemy o firmach rodzinnych i sukcesji

Świadomość własnej rodzinności jest kluczem do wprowadzenia ładu biznesu i rodziny. Jak pokazują wyniki badania Instytutu Biznesu Rodzinnego na razie tej świadomości wielu polskim firmom brakuje. Tylko 36 proc. z nich uważa się za rodzinne, a mogłoby zdecydowanie więcej. Eksperci spodziewają się wzrostu tej liczby. Powód? Między innymi rozwiązanie jednego z kluczowych problemów i wejście ustawy o sukcesji. Sukcesja firm rodzinnych będzie jednym z tematów poruszanych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Podyskutujemy o firmach rodzinnych i sukcesji
Z ponad 2 mln firm prywatnych w Polsce zaledwie 36 proc. identyfikuje się z biznesem rodzinnym (fot.shutterstock.com)
REKLAMA
  • Z ponad 2 mln firm prywatnych w Polsce zaledwie 36 proc. identyfikuje się z biznesem rodzinnym.
  • Tymczasem znaczenie firm rodzinnych dla polskiej gospodarki jest bardzo duże. Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium, wskazuje, że tylko te, które uznają się za firmy rodzinne, odpowiadają za ok. 18 proc. polskiego PKB. 
  • Temat roli firm rodzinnych oraz ich sukcesji zostanie poruszony podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się w Katowicach między 13 a 15 maja 2019 r.  pod patronatem PulsHR.pl.

W roku 1989, kiedy to zalegalizowano w naszym kraju prywatną działalność gospodarczą, na masową skalę zaczęto zakładać przedsiębiorstwa. Spora część z nich funkcjonuje do dziś i ma się bardzo dobrze. I wiele nie zdaje sobie sprawy, że może się nazywać firmą rodzinną. Jedno z najbardziej kompleksowych badań firm rodzinnych w Polsce przeprowadzili eksperci z Instytutu Biznesu Rodzinnego.

W ramach programu Statystyka Firm Rodzinnych autorzy badania prześwietlili działające w naszym kraju firmy prywatne i określili, jaki udział w tym gronie mają przedsiębiorstwa rodzinne. Okazuje się, że zaledwie 36 proc. polskich firm uważa się za rodzinne. Tymczasem większość, bo aż 92 proc. rodzin biznesowych w Polsce, posiada powyżej 50 proc. udziałów w biznesie, co odpowiada strukturze wielkościowej firm rodzinnych. Inaczej mówiąc, są to potencjalne firmy rodzinne.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jak wskazuje dr Adrianna Lewandowska, doradca ds. strategii i sukcesji, prezes IBR, firmy dopiero zaczynają nabierać tożsamość rodzinnej. W najbliższych latach możemy być świadkami wysypu takich decyzji. - Największym wyzwaniem czekającym polskie firmy rodzinne w najbliższych latach jest proces zmiany pokoleniowej – przekazanie wiedzy, władzy i własności przy zachowaniu wartości, które spajają biznes oraz rodzinę. Konfrontacja z tak złożonym tematem, jakim jest zmiana pokoleniowa, względnie regulacja sukcesji, może i powinna rozciągnąć się na wiele lat - podkreśla dr Lewandowska.

Ustawa o sukcesji dobrym punktem wyjścia

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podyskutujemy o firmach rodzinnych i sukcesji

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.