PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Podpowiadamy jak chronić dane w zdalnej pracy

Praca zdalna to wyzwanie także dla ochrony danych osobowych. Wiąże się to z wypełnieniem szczegółowych wymagań związanych z bezpieczeństwem informacji i użytkowaniem sprzętu komputerowego. Decydując się na powierzenie zatrudnionym takiej formy pracy, właściciel firmy lub zwierzchnik sam powinien ustalić dokładne procedury dotyczące pracy z domu. W przeciwnym razie skutki mogą być bardzo poważne, z dostaniem się wrażliwych danych w niepowołane ręce włącznie – ostrzega Mateusz Grosicki, ekspert od ochrony danych osobowych, adwokat z kancelarii Kijewski Graś.

  • Bartosz Dyląg
    bad
  • 31 mar 2020 12:30
Podpowiadamy jak chronić dane w zdalnej pracy
Praca z domu to wyzwanie także dla ochrony danych osobowych (Fot. datera.pl)
REKLAMA
  • Bezpieczeństwo informacji podczas świadczenia pracy zdalnie wymaga wypełnienia szczegółowych procedur – m.in. przy wykorzystywaniu sprzętu służbowego, ale w sieci domowej lub sprzętu prywatnego podłączonego do baz służbowych.
  • System informatyczny, z którego korzystamy zdalnie, powinien być bezpieczny i w tym celu korzystać ze specjalnych rozwiązań – aby np. uniemożliwić do nich dostęp osób trzecich lub ataki złośliwego oprogramowania.
  • Ochrona dokumentów, do której przyzwyczajeni jesteśmy w miejscu pracy, także powinna podlegać restrykcyjnym regulacjom. W domu czujemy się swobodniej, stąd przypominanie o szczegółowych regułach bezpieczeństwa – uważa specjalista od ochrony danych osobowych.

 Przyjęte w przedsiębiorstwie zasady dotyczące ochrony danych osobowych obowiązują cały czas, pomimo zmiany formy pracy na zdalną, wykonywaną z domu. 

- Pracownik w domu często czuje się swobodniej, co powoduje konieczność przypomnienia reguł pracy poza siecią pracodawcy – zauważa Mateusz Grosicki, adwokat z kancelarii Kijewski Graś specjalizujący się m.in. w ochronie danych osobowych.

Jak wskazuje, w pierwszej kolejności należy odpowiedzieć na pytanie, czy pracownik będzie wykonywał powierzoną pracę na sprzęcie prywatnym, czy służbowym. - Urządzenie służbowe jest narzędziem pracy, nie może więc być udostępniane innym domownikom do użytkowania np. do puszczania filmów, bajek. Praca zdalna w sieci domowej wiąże się to ponadto z koniecznością dostosowania zabezpieczeń przez pracownika we współpracy z działem IT w postaci ustawienia haseł zgodnych z polityką bezpieczeństwa – przypomina adwokat Mateusz Grosicki.

Czytaj też: Pod jednym dachem z pracą, rodziną i (może) koronawirusem

Wiele firm na świecie przyjmowało już kilka lat temu podobne wytyczne, podczas popularnego wśród firm trendu BYOD czyli „Przynieś (tj. korzystaj) ze Swojego Własnego Urządzenia”, którego jednym z założeń było sprzyjanie mobilności osób wykonujących zadania w pracy. Dziś jednak te reguły muszą być wdrażane z powodu koniecznego przebywania pracowników poza stałym miejscem zatrudnienia.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podpowiadamy jak chronić dane w zdalnej pracy

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.