PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Płatne urlopy, podwyżki, benefity - niemieckie firmy walczą o pracowników

Według przedsiębiorców w Polsce rządzą teraz pracownicy. Wobec deficytu fachowców mogą oni dyktować swoje warunki w rozmowach z pracodawcami. Jeszcze ostrzej ten problem widoczny jest w Niemczech, gdzie firmy, aby zatrzymać cennych pracowników, oferują dodatkowe dni urlopu, skracanie tygodnia pracy i podwyżki.

  • Gabriel Paździor
    GP
  • 29 cze 2018 13:10
Płatne urlopy, podwyżki, benefity - niemieckie firmy walczą o pracowników
DB zaproponował pracownikom m.in. dodatkowe sześć dni urlopu. (fot. pixabay.com)
REKLAMA

Reuters informował w ostatnich dniach czerwca, że niemieckie firmy są na skraju desperacji wobec deficytu pracowników. W ofertach zatrudnienia za Odrą pojawiają się wydłużone przerwy na święta, krótsze i elastyczne godziny pracy, a nawet urlopy naukowe. Wszystko to, by pozyskać ludzi lub zatrzymać już zatrudnionych.

Wzrost gospodarczy w Niemczech, rynek pracownika i bardzo niskie bezrobocie (5,2 proc.) wymuszają na firmach te nietypowe działania.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jako przykład przedsiębiorstwa, które ma realne problemy, Reuters podaje Deutsche Bahn. Ten przewoźnik kolejowy w tym roku zaoferował pracującym wybór: dodatkowe 6 dni wolnego w roku albo podwyżka 2,6 proc. razem z ograniczeniem czasu pracy o godzinę w tygodniu. Wszystko, by zachować obecną załogę przy marce DB.

„137 tysięcy pracowników dostało możliwość wyboru” pisała agencja informacyjna. „58 proc. wybrało dodatkowe wolne, 40 proc. zdecydowało się na podwyżkę i ograniczenie czasu pracy do 38 godzin.”

Obok udogodnień w formacie zatrudnienia DB oddał pracującym w firmie cyfrową platformę zarządzania czasem. Pozwala ona łatwiej komunikować kogo, kiedy nie będzie w pracy. Zarządza też nadgodzinami.

Kolejnym gigantem, który w tym roku musiał zmienić swoją politykę wobec pracujących był Deutsche Telekom. W kwietniu zgodził się na 14 dni wolnego więcej dla pracowników.

Niemcy pracują generalnie 39 godzin w tygodniu. Wedle danych OECD to jeden z najkrótszych tygodni roboczych na świecie. W 2016 r. przeciętny niemiecki pracownik "oddał" pracodawcy 1363 godzin, gdy jeszcze 18 lat temu liczba ta wynosiła 1452. Dla porównania Amerykanie pracują 1763 godziny, a Meksykanie aż 2 255 (dane OECD).

Warto też zauważyć, że w tym samym czasie London School of Economics opublikowała swoje najnowsze analizy o wpływie płacy minimalnej na rynek pracy w Niemczech.

To rozwiązanie było obce Republice Federalnej do 2015 r., kiedy przeprowadzono przez Bundestag ustawę wprowadzającą tę normę prawną.

Badacze z londyńskiej szkoły przekonują, że po trzech latach działania ustawy nie wpłynęła ona negatywnie na rynek pracy. Zgłaszane obawy, jakoby płaca minimalna miała zwiększyć bezrobocie się nie sprawdziły.

Od stycznia 2015 r. niemieckim pracownikom płaci się minimum 8 euro i 50 eurocentów za godzinę.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU
Retransmisja sesji:

Biura

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Płatne urlopy, podwyżki, benefity - niemieckie firmy walczą o pracowników

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • ktos 2018-06-29 23:42:57

    Zawsze gdzie dwóch się bije tam trzeci korzysta, jednak to my nim nie jesteśmy tylko eksporterzy

  • Batek 2018-06-29 23:39:45

    To dobra mobilizacja na przesiadkę na rower, oszczędność i aktywność to lubię!

  • Brunet 2018-06-29 23:26:56

    Inwestycje inwestycjami, ale zdrowie człowieka musi być stawiane zawsze na pierwszym miejscu !

  • cda 2018-06-29 23:21:53

    podobno lotos ma poniesc koszty oplaty emisyjnej. na ludziach ma sie to nie odbic.

  • Giteusz 2018-06-29 23:16:35

    oplata emisyjna nie odbije sie na nas. to beda pokrywaly paliwowe korporacje, a nie ludzie. przeciez to nie przez to podrozalo paliwo tylko przez arabow i zydow

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.