Przed nami nowa perspektywa 2014-2020. Wiadomo, że z budżetu polityki spójności na lata 2014-2020 Polska otrzyma 82,5 mld euro. 23 maja 2014 r. Komisja Europejska zatwierdziła Umowę Partnerstwa - najważniejszy dokument określający strategię inwestowania nowej puli środków europejskich, w którym przedstawiono m.in. najważniejsze zasady inwestowania funduszy unijnych i ich podział na poszczególne dziedziny. Czy może pani już powiedzieć jakimi działaniami i do kogo adresowanymi zajmie się PARP?
Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości: - W nowej odsłonie systemu wsparcia, agencja będzie funkcjonowała w zmienionych uwarunkowaniach. W tym kontekście należy pamiętać o nowej roli, jaką nadano polskim regionom w systemie wsparcia przedsiębiorczości i innowacyjności. Tym samym zmieni się skala realizowanych instrumentów wsparcia - zmniejszy się liczba bezpośrednich beneficjentów, ale zwiększy skala oddziaływania i efektów osiąganych dzięki wsparciu PARP. Zmiana pozwoli na dalsze rozwinięcie bieżącej współpracy pracowników agencji z przedsiębiorcami - beneficjentami, opartej na eksperckim i indywidualnym, partnerskim podejściu.
Głównym beneficjentami wsparcia programów prowadzonych przez agencję, nadal pozostaną mikro, mali i średni przedsiębiorcy, którzy w PARP znajdą przede wszystkim partnera w realizacji swoich projektów rozwojowych, najczęściej wysoce ryzykownych i innowacyjnych. Dążeniem agencji jest efektywna współpraca z każdym beneficjentem.
Planujemy realizowany system wsparcia oprzeć na mechanizmie stałego/ ciągłego programowania. Priorytetem dla wzmacniania efektywności polityk - niezależnie od dziedziny (innowacyjność gospodarki, kapitał ludzki, środowisko, infrastruktura itp.) - powinno być ich tworzenie w oparciu o fakty (evidence-based policy). Odpowiednie zarządzanie wiedzą, kultura ewaluacji, promocja działań oraz tworzenie organizacji uczących się, to podstawy innowacyjnych organizacji, także administracji publicznej. Te standardy stymulują proefektywnościowe podejście do realizacji zadań.
W naszej opinii skuteczna koordynacja działań, zapewniająca komplementarność interwencji, oznacza zachowanie możliwie jednolitych procedur i warunków udzielania wsparcia w ramach całego systemu, w szczególności w instytucjach krajowych, jak i regionalnych. Takie podejście pozwoli na wprowadzenie bardziej spójnego systemu, obejmującego przejrzystą mapę instytucji je wdrażających.