Aż 32 proc. biorących udział w badaniu straciło w ostatnim roku pracę. Niepewność wywołana epidemią przełożyła się także na obniżenie wynagrodzeń i ograniczenie benefitów – z takimi sytuacjami spotkało się 26 proc. badanych handlowców.
Nie są to jedyne problemy, z którymi borykają się pracownicy działów sprzedaży. 55 proc. badanych narzeka na utrudniony kontakt z klientem, 45 proc. wskazuje, że realizacja ich celów zagrożona jest przez wstrzymanie planowanych projektów. 39 proc. ankietowanych wskazuje, że trudność w codziennej pracy sprawia im brak stabilizacji.
Eksperci ds. sprzedaży narzekają również na pracę w trybie zdalnym i hybrydowym. 26 proc. ankietowanych za utrudnienie uważa także brak umiejętności budowania relacji z partnerami biznesowymi za pomocą narzędzi zdalnych.
Pandemia oraz wymuszona przez nią praca w trybie zdalnym i hybrydowym sprawiła, że handlowcy byli zmuszeni do wykształcenia nowych kompetencji. Aż 61 proc. zapytanych o to, jakiego typu nowe umiejętności musieli przyswoić w ostatnim roku, wskazało rozmowę z klientem przez telefon.
40 proc. ankietowanych uważa, że ważnym aspektem ich pracy jest obecnie umiejętność radzenia sobie ze stresem, 37 proc. wskazało na prowadzenie działań sprzedażowych w internecie, a 29 proc. ankietowanych stwierdziło, że ważną dla nich obecnie kompetencją jest umiejętność budowania swojego wizerunku w social mediach.
- Część organizacji od razu po wybuchu pandemii wdrożyła system szkoleń online, aby pomóc swoim pracownikom w skutecznym wykonywaniu zadań w nowej rzeczywistości. Firmy, w których proces sprzedaży, ale też widoczność produktu są bardzo ważne, coraz częściej tworzą zespoły trenerów wewnętrznych, którzy pracują indywidualnie z konkretnymi osobami, zwracając uwagę na aspekty pracy wymagające poprawy lub rozwoju – mówi Monika Wojciechowska, business unit manager HRK FMCG.
- Wiele firm wspiera również aktywnie swoich pracowników proponując dostęp do platform e-learningowych, jednak to od pracownika zależy, czy chce z niego korzystać, czy potrafi wygospodarować w swoim kalendarzu czas na zgłębienie nowej wiedzy i tajników sprzedaży – dodaje Wojciechowska.
Spadek motywacji
Zmiany spowodowane przez COVID-19 miały również negatywny wpływ na motywację pracowników działów handlowych. Przed pandemią 60 proc. handlowców twierdziło, że poziom ich motywacji do pracy jest wysoki. Obecnie, jedynie 34 proc. ankietowanych stwierdziło, że ma wysoką motywację do realizacji swoich zadań.
Handlowcy krytycznie odnoszą się także do działań prowadzonych przez pracodawców, które mają na celu utrzymanie i podnoszenie motywacji. 40 proc. ankietowanych uznało, że działania prowadzone przez ich pracodawców w ogóle nie mają wpływu na nich motywację. Tylko 13 proc. uważa, że działania firm w tej sferze zasługują na najwyższą ocenę.
Poziom 1 oznacza bardzo niską motywację, poziom 5 – bardzo wysoką. Źródło: HRK
- Z naszego badania „Komunikacja i przywództwo w czasie pandemii” wynika, że pracownicy bardziej cenią to, jak są traktowani w miejscu pracy, niż benefity takie jak bilety na wydarzenia kulturalne czy „owocowe środy”. 43 proc. biorących udział w tym badaniu stwierdziło, że jasna i dwustronna komunikacja stanowi podstawę działań, pozwala na wymianę doświadczeń i informacji, a także pozwala na wyjaśnienie sobie wątpliwych treści. Podobne wyniki uzyskaliśmy w badaniu „Hybrydowy handlowiec”. W pytaniu otwartym dotyczącym tego, w jaki sposób pracodawca może motywować pracowników działów handlowych, znalazły się odpowiedzi takie jak częstsze rozmowy, transparentne komunikowanie zmian czy czytelne zasady wynagradzania i premiowania – komentuje Sylwia Kościuszko, senior project manager i coach, HRK Assessment & Development Center.
Z badania wynika też, że handlowcy, pomimo początkowych trudności, już przywykli do działania w warunkach wykreowanych przez epidemię. Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że ponad 60 proc. specjalistów ds. sprzedaży myśli o zmianie pracy w nadchodzącym półroczu. Jednocześnie tylko 55 proc. jest niezadowolonych z obecnego miejsca pracy. Biorąc pod uwagę szybko rosnącą liczbę zaszczepionych osób oraz odmrażanie branż takich jak gastronomia, hotelarstwo czy sport i rozrywka, można przewidywać, że na stanowiskach handlowych szykują się duże rotacje.
*Badanie przeprowadzono metodą CAVI wśród 230 ankietowanych pracujących na stanowiskach sprzedażowych w branżach takich jak FMCG, produkcja, budownictwo, transport i logistyka, retail, farmacja, bankowość, energetyka, life science, IT i telekomunikacja oraz nieruchomości.
KOMENTARZE (0)