- Załatwianie spraw zawodowych poprzez bezpośrednie spotkania to najpopularniejsza forma komunikacji w polskich firmach. Przez telefon sprawy zawodowe załatwia 21 proc. badanych, a przez e-mail niewiele mniej, bo 17 proc.
- Załatwianie spraw zawodowych podczas spotkań online jest najpopularniejsze w dużych miastach liczących powyżej 500 tys. mieszkańców.
- Większość pracowników każdego dnia poświęca godzinę na czytanie e-maili (63 proc.).
Doświadczenia pracy zdalnej w czasie pandemii nie sprawiły, że polscy pracownicy zawodowe spotkania przenieśli do świata online. Jak wynika z badania Indeks Mail 2022, nadal większość pracowników (54 proc.) woli uścisnąć dłoń swojemu partnerowi biznesowemu i spojrzeć mu w oczy niż połączyć się z nim, klikając w odpowiedni link.
Firma szkoleniowa Delta Training postanowiła sprawdzić, jakie są komunikacyjne trendy w polskich firmach.
Zobacz: Zaufanie, słuchanie i dobra komunikacja. Oto recepta na trudne czasy
Na spotkaniach, przez telefon, e-mail
Załatwianie spraw zawodowych poprzez bezpośrednie spotkania to najpopularniejsza forma komunikacji w polskich przedsiębiorstwach. Przez telefon większość spraw zawodowych załatwia 21 proc. badanych, a przez e-mail niewiele mniej, bo 17 proc. To złota trójka zawodowej komunikacji.
Daleko w tyle znalazły platformy wideokonferencyjne takie jak Zoom czy MS Teams (5 proc.). To niewiele więcej telekonferencje za pomocą Messengera czy WhatsAppa (2 proc.).
źródło: Delta Training. Badanie przeprowadzone przez firmę Delta Training oraz Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna
Załatwianie spraw zawodowych podczas spotkań online jest najpopularniejsze w dużych miastach liczących powyżej 500 tys. mieszkańców. Ten sposób wybiera 11 proc. pracowników, czyli nieco ponad dwa razy więcej niż średnia dla całego kraju (5 proc.). W dużych miastach spotkania twarz w twarz też są najpopularniejsze, ale ich wskaźnik sięga 46 proc. a nie 54 proc. - średnia dla całego kraju.
Z badania Indeks Mail 2022 możemy się dowiedzieć, że w bezpośrednich spotkaniach równie często uczestniczą kobiety, jak i mężczyźni. Za to z telefonu chętniej korzystają mężczyźni (23 proc w porównaniu do 18 proc. kobiet). W komunikacji e-mailowej preferencje są odwrotne. Chętniej e-maile wysyłają kobiety (19 proc.) niż mężczyźni (15 proc.).
- Jak praca online wymuszona pandemią wpłynęła na zawodową komunikację w firmach? Szczególnie w dużych korporacjach często panuje chaos w zakresie różnych kanałów komunikacji. Ktoś zaczyna przekazywać informacje e-mailem, potem część ustaleń dokonuje na czacie w komunikatorze i wraca do napisania e-maila dołączając jeszcze do korespondencji pół zespołu. Chaos jest coraz większy a skrzynka e-mailowa puchnie - wyjasnia Piotr Juszczak, partner w firmie szkoleniowej Delta Training. - Dlatego coraz więcej firm tworzy wewnętrzne standardy komunikacji e-mailowej. Ten trend widać na rynku – dodaje.
Zobacz: Wirtualny świat męczy? Zoom fatigue może dopaść każdego
Do 50 e-maili każdego dnia
Z pierwszej edycji badania Indeks Mail 2022 wynika, że większość pracowników każdego dnia poświęca godzinę na czytanie e-maili (63 proc.). Co najmniej dwie godziny na wertowanie skrzynki e-mailowej przeznacza codziennie 30 proc. pracowników. Są też tacy, którzy czytają e-maile przez ponad 5 godzin każdego dnia, czyli przez większość czasu standardowego dnia pracy.
Źródło: Delta Training. Badanie przeprowadzone przez firmę Delta Training oraz Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna
Z badania wynika szereg prawidłowości. Im większe miasto, tym więcej czasu pracownicy spędzają w skrzynkach e-mailowych. Czas poświęcany na e-maile rośnie też wraz z wykształceniem.
Niemal połowa pracujących Polaków (49 proc.) znajduje w swoich skrzynkach pocztowych od 10 do 50 e-maili każdego dnia.
Polacy gotowi na służbowe e-maile w weekendy
Niemal połowa pracujących Polaków (49 proc.) nie czuje się przytłoczona ilością otrzymywanych e-maili. Przeciwny stan odczuwa 28 proc. badanych. Pozostałymi najwyraźniej targają różne emocje, bo są niezdecydowani, nie mają zdania w tym zakresie (23 proc.). Może dlatego polscy pracownicy są gotowi na otrzymywanie e-maili po godzinach pracy i w weekendy. Zgadza się na to aż 44 proc. pracowników. Przeciwnych jest 37 proc.
Źródło: Delta Training. Badanie przeprowadzone przez firmę Delta Training oraz Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna
Pozostali nie mają zdania. Większość pracowników (58 proc.) deklaruje, że zdarza się im czytać służbowe e-maile po godzinach pracy i w weekendy. Nie robi tego 36 proc. pracowników.
69 proc. polskich pracowników lubi komunikować się za pomocą e-maila. Niechętna tej formie komunikacji jest 13 proc. ankietowanych. Pozostali są niezdecydowani (18 proc.).
Wysyłanie i odbieranie e-maili pochłania czas
Tegoroczne badania potwierdzają analizy Home.pl, dostawcy usług internetowych. W badaniu platformy wzięto pod uwagę ponad 2,3 mln skrzynek e-mail. Przeważająca większość z nich należy do małych i średnich przedsiębiorców oraz ich pracowników.
Okazuje się, że użytkownicy poczty elektronicznej w 2020 roku wysłali i odebrali łącznie 6 mld wiadomości. Według danych pojedynczy użytkownik skrzynki wysyła i odbiera rocznie 2524 wiadomości. Daje to wynik prawie 50 e-maili tygodniowo i około 7 dziennie.
Zobacz: Pracujesz po godzinach? E-maile pochłaniają co najmniej godzinę dziennie
Najwięcej maili polscy przedsiębiorcy i ich pracownicy wysyłają i odbierają na początku tygodnia. Moment kulminacyjny następuje we wtorek. W ten dzień skrzynki przetwarzają 19,3 proc. maili.
W drugiej części tygodnia firmy komunikują się nieco mniej. Warto zwrócić uwagę, że pomimo najniższych wartości w sobotę i niedzielę używanie skrzynek mailowych w tych dniach nie zamiera. Pokazuje to, że spora część przedsiębiorców pracuje także w weekendy.
Badanie Indeks Mail 2022 zostało przeprowadzone na grupie 1066 pracujących Polaków przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie firmy Delta Training.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (1)