Outsourcing HR w Polsce? Biznes niechętnie sięga po to rozwiązanie

Jeżeli mówimy o outsourcingu szkoleń czy rekrutacji, to są to już na tyle sprawdzone rozwiązania, że wydają się firmom naturalne. Inaczej sytuacja wygląda jeśli chodzi o outsourcing kadrowo-płacowy. Dlaczego to rozwiązanie wciąż jest postrzegane w Polsce jako nowatorskie i niestandardowe?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Outsourcing HR w Polsce? Biznes niechętnie sięga po to rozwiązanie

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

29 paź 2013 8:43


- Outsourcing HR to trudny proces. To, czy dana firma go wykorzystuje zależy od osób zarządzających i od poziomu mentalności biznesowej w firmie - mówi Grzegorz Tyszka, prezes SanPro Job Service z grupy Impel. - Polscy menedżerowie przyzwyczaili się do myśli, że jak mają służby HR-owe u siebie, to dopiero wtedy zarządzają. A to tak nie jest. Wystarczy mieć tylko część tych służb, natomiast resztę outsourcować, ponieważ to jest koszt zatrudnionych ludzi, koszt wiedzy i przede wszystkim dostęp do skali przypadków, które się dzieją w otoczeniu - wyjaśnia.

Wskaźnik adaptacji outsourcingu naliczania płac i administracji kadr dla ogółu firm w Polsce kształtuje się, zależnie segmentu i branży, na poziomie 5 do 10 proc. - wynika z badań przeprowadzanych przez firmę ADP Polska. Tymczasem w Europie, outsourcing kadr i płac od wielu lat jest popularnym modelem biznesowym. W Belgii korzysta z niego niemal 80 proc. firm, a we Francji ok. 40 proc.

- Firmy zagraniczne dużo łatwiej i dużo chętniej decydują się na outsourcing. Dlaczego? Bo menedżment stara się walczyć z kosztami stałymi, które stanowią dla biznesu największy problem. Jeśli koszt stały uda się zamienić na zmienny, to będzie można go dostosowywać do biznesu. Również w obszarze personalnym - wyjaśnia Tyszka.

Zdaniem Iwony Kubeczek, menedżer ds. rozwoju biznesu w ADP Polska, dynamiczna sytuacja na rynku może doprowadzić do tego, że również polskie firmy będą chętniej sięgały po to rozwiązanie. - Popyt ciągle się zmienia, a to do niego należy dopasowywać wielkość zatrudnienia. Niezależnie od tego, ilu mamy pracowników w danym momencie, to wewnętrzne działy kadr są na tyle rozbudowane by być stale gotowe do obsługi zwiększonej liczby pracowników - wyjaśnia.

- Natomiast współpracując z firmą zewnętrzną, koszt obsługi kadrowo-płacowej jest ściśle uzależniony od liczby pracowników. To znaczy, że jeśli firma zewnętrzna administruje kadrami i nalicza płace w okresie zwiększonego popytu dla 500 pracowników, to firmie zewnętrznej będzie wyliczone wynagrodzenie za 500 pracowników, zaś w okresie dekoniunktury - gdy zatrudnienie w firmie spadnie - opłata za usługi będzie proporcjonalnie niższa. Zatem to, co do tej pory było kosztem stałym dla firmy, staje się kosztem zmiennym - mówi Iwona Kubeczek.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.