Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy mierzą się z dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy. Jedna i druga grupa chce realizować swoje cele i potrzeby. To, co je różni, to problemy i wyzwania, którym muszą sprostać. Najnowsze badania wskazują na dwa największe wyzwania na współczesnym rynku pracy - efektywna rekrutacja i rotacja pracowników.
Według badań przeprowadzonych przez OLX Praca nie mamy dziś do czynienia z rynkiem pracownika, lecz z rynkiem przywróconego balansu. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy mierzą się z dynamicznie zmieniającym się otoczeniem. Jedna i druga grupa chce realizować swoje cele i potrzeby. To, co je różni, to problemy i wyzwania, którym muszą sprostać.
Zgodnie z badaniami opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny w drugim kwartale 2019 r. liczba ludności aktywnej zawodowo w wieku 15 lat i więcej wyniosła ponad 17 mln osób, z tego ok. 16,5 mln to pracujący, a 548 tys. - bezrobotni. Najniższa w historii stopa bezrobocia sprawia, że niedobór pracowników staje się wyjątkowo istotną kwestią.
Jak wynika z 10. edycji Barometru Rynku Pracy firmy Work Service, ponad 45 proc. przedsiębiorstw zamierza w najbliższym czasie uruchomić rekrutacje pracowników w celu utrzymania lub zwiększenia poziomu zatrudnienia.
Jednocześnie niemal połowa pracodawców (49,7 proc.) deklaruje, że ma problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Obecnie najczęściej pojawiające się problemy rekrutacyjne dotyczą pracowników niższego (25,1 proc.) i średniego szczebla (14,9 proc.).
Obecnie 58 proc. firm w Polsce twierdzi, że brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników to dla nich silna bądź bardzo silna bariera w rozwoju. Stąd trwająca od kilku lat na polskim rynku walka pracodawców o pracowników - wynika z raportu Grant Thornton.
Pracodawcy wyraźnie przez te cztery lata ograniczyli swoje oczekiwania wobec kandydatów. W 2015 r. w statystycznej ofercie pracy lista wymagań określanych przez pracodawcę składała się z 7 pozycji ( m.in. doświadczenie, wykształcenie, języki, certyfikaty, znajomość obsługi konkretnych programów itp.). Obecnie to już tylko 5 wymogów. Wymagania dotyczące minimalnego doświadczenia znajdowały się w 70 proc. ogłoszeń, teraz odsetek ten wynosi jedynie 56 proc. - czytamy w raporcie Grant Thornton.
Jeszcze mocniej pracodawcy ograniczyli swoje oczekiwania dotyczące wykształcenia – odsetek ofert pracy z tym wymaganiem spadł w cztery lata z 64 do 44 proc. Coraz rzadziej pracodawcy wymagają też od pracowników znajomości języków - odsetek spadł z 44 do 37 proc. - wynika z raportu.
Nowe potrzeby i oczekiwania
Brak pracowników to nie jedyne wyzwania, przed jakimi stoi rynek pracy w 2020 r.
Specjaliści z branży HR nieustannie monitorują sytuację na rynku pracy i dostosowują rozwiązania do zmieniających się warunków. W ostatnich latach największymi problemami okazały się niedobór wykwalifikowanych pracowników oraz rotacja. Starzejące się społeczeństwo, automatyzacja i robotyzacja, nowe potrzeby i oczekiwania pracowników - te kwestie również zasługują na szczególną uwagę.
Czytaj też: Oto największe wyzwania liderów firm i działów HR
- Nasze najnowsze badania wskazują na dwa największe wyzwania na współczesnym rynku pracy. Są to efektywna rekrutacja i rotacja pracowników. W kontekście niskiego bezrobocia, zmian społecznych, gospodarczych i technologicznych te wyzwania są bardzo trudne dla pracodawców - wyjaśnia Anna Janowczyk, Senior Communications Specialist w OLX Group.
- Pracownicy tak naprawdę nie mają wygórowanych potrzeb. Chodzi im o normalność w pracy, czyli jasno określone warunki współpracy, dostęp do podstawowych narzędzi. Liczą się dla nich symetria, czyli równe relacje z pracodawcą, oraz prawda, już na etapie ogłoszenia, żeby w ofertach pracy nie zamieszczać pustych frazesów, które nie mają pokrycia w docelowej współpracy - dodaje.
Przełom roku trudny dla firm
Zmiany na rynku pracy determinują wyzwania w obszarze HR. Znalezienie pracownika, który zostanie w firmie na dłużej, jest wyzwaniem. A przełom roku to moment, kiedy jeszcze więcej osób szuka pracy i rekruterzy powinni się do tego przygotować.
Zmiany na rynku pracy determinują wyzwania w obszarze HR (fot. shutterstock)
- Styczeń każdego roku jest najmocniejszym miesiącem w kategorii Praca. W każdym miesiącu przychodzi do nas średnio ok. 3 mln użytkowników. W styczniu tego roku przekroczyliśmy magiczną barierę 4 mln milionów. A zgodnie z naszymi prognozami aplikantów w styczniu 2020 będzie jeszcze więcej - zapowiada Artur Kołpowski, Head of Jobs w OLX Group.
Pracodawcy muszą postawić też na alternatywne formy zatrudnienia.
- Menedżerowie zarządzający pionami HR powinni mieć na uwadze fakt, że to na alternatywnych formach zatrudnienia w przyszłości będzie opierał się biznes - mówi Irena Pichola, partner i lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte. Podkreśla ona, że pracownik w jednej firmie może być zatrudniony na etacie, a z drugą w tym samym czasie może być związany projektowo.
Nowe pokolenie na rynku pracy
Kolejnym wyzwaniem dla pracodawców będzie też nowe pokolenie, które pojawi się na rynku pracy.
- Milenialsi są coraz starsi, za chwilę zbliżą się do 40. i z roku na rok zajmują coraz bardziej eksponowane, kierownicze stanowiska. Będą już nie tylko pracownikami, lecz także pracodawcami, dostawcami. Natomiast za moment na rynek szeroko wejdzie kolejne pokolenie Z, które będzie mieć jeszcze inne oczekiwania i dla pracodawców będzie jeszcze większym wyzwaniem - mówi dr Łukasz Srokowski, założyciel Instytutu Milenials, Grupa edukacyjna Navigo.
Obecni trzydziestokilkulatkowie z wymagających pracowników sami stają się menedżerami i pracodawcami. W ich miejsce na rynek wkraczają już zetki, które dla firm i działów HR mogą się okazać jeszcze większym wyzwaniem.
Generacja Z to młodzi ludzie urodzeni pomiędzy 1995 a 2010 rokiem. Określa się ich mianem pokolenia, które ma technologię wpisaną w DNA, ponieważ nie znają świata sprzed ery internetu, smartfonów i Facebooka.
Czytaj też: Pokolenie Z wchodzi na rynek pracy. Pracodawcy powinni się cieszyć
Pracodawcy powinni wiedzieć, że są to osoby, które mocno stawiają na work-life balance, duży nacisk kładą na atmosferę w pracy. Cechuje ich zadaniowe podejście, oczekiwanie bycia pokierowanym, ambicja, stawianie na rozwój osobisty, wysoka samoocena.
- Obserwując to pokolenie, widać, że ważne są dla nich tradycyjne wartości zawodowe. Jasna ścieżka kariery, stabilizacja, a także możliwość wykorzystania nabytej podczas studiów wiedzy to klucz do efektywnej współpracy z nimi. Bardzo trudno będzie zatrzymać takiego pracownika w firmie, jeśli pracodawca nie będzie umiejętnie nim zarządzał w swoim przedsiębiorstwie. Największym wyzwaniem, przed jakim dzisiaj stajemy - zarówno my - rekruterzy, jak i pracodawcy - jest pozyskanie lojalności pokolenia Z - komentuje Magda Bargieł, HR director Poland The Adecco Group.
KOMENTARZE (3)