PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Wirtualny świat męczy? Zoom fatigue może dopaść każdego

Zespół naukowców z Uniwersytetu Stanford na czele z profesorem komunikacji Jeremy Bailensonem przeprowadził badania „Nonverbal Overload: A Theoretical Argument for the Causes of Zoom Fatigue”. Badania potwierdziły, że ciągłe utrzymywanie kontaktu wzrokowego, obserwowanie swojego wyglądu i zachowania na ekranie, ograniczone poruszanie i większy wysiłek w odczytywaniu emocji pozostałych uczestników spotkania wpływają na powstanie zjawiska nazwanego „zoom fatigue”. Jak sobie radzić z ciągłym zmęczeniem zebraniami online?

Wirtualny świat męczy? Zoom fatigue może dopaść każdego
Zespół naukowców z Uniwersytetu Stanford potwierdził zjawisko "zoom fatigue" (fot. Pixabay)
REKLAMA
  • Analizy pokazują, że na kontakty w świecie wirtualnym Polacy przeznaczyli w ciągu ostatniego roku sporo czasu. Zarówno w sferze prywatnej, jak i w sferze zawodowej.
  • Naukowcy z Uniwersytetu Stanford opublikowali wyniki badania psychologicznego wpływu spędzania kilku godzin dziennie na spotkaniach prowadzonych poprzez platformy komunikacyjne.
  • Autorzy badania podkreślają, że radzenie sobie z konsekwencjami wielu nieznanych wcześniej społecznych sytuacji nie jest dla nas nowością. - Kiedy zaczęliśmy jeździć windami, nie wiedzieliśmy, w jaki sposób się do siebie odnosić, czy patrzeć na siebie, czy unikać wzroku - tłumaczą. 

Rok temu duża część naszego życia przeniosła się do świata wirtualnego. Spotkania służbowe przeniosły się do online’u, zajęcia w szkole przybrały formę wirtualną, prywatne spotkania przez długi czas (szczególnie w pierwszej fazie walki z koronawirusem) także przyjęły formę łączenia za pomocą platform do komunikacji w internecie. Mimo że staramy się jak najbardziej upodobnić te nowe formy komunikacji do tych znanych sprzed marca 2020 roku, ta „wirtualna wersja” naszego życia w niewielkim stopniu przypomina to, z czego musieliśmy zrezygnować.

Jak podkreślają eksperci, komunikacja została „spłaszczona” tak, by zmieścić się w ramach programów do wideokonferencji. I po pierwszym zachwycie nowymi możliwościami kontaktu, dziś jesteśmy przytłoczeni ciągłą rozmową z ekranem komputera.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Prywatnie i zawodowo w online

A jak pokazują dane, na kontakty w świecie wirtualnym Polacy przeznaczyli w ciągu ostatniego roku sporo czasu. Zarówno w sferze prywatnej, jak i w sferze zawodowej.

Jak wynika z raportu Krajowego Rejestru Długów „Jak Polacy korzystają z telefonu i internetu w czasie pandemii”, blisko co trzeci Polak (35 proc.) przed pandemią korzystał z internetu w celach prywatnych 2-3 godziny dziennie, co czwarty jeszcze dłużej. W dobie pandemii prywatnie czas online zaczęło spędzać 54 proc. Polaków. Wśród tej grupy osób aż 1/3 badanych w sieci zaczęła bywać o ok. 2-4 godziny więcej online niż miała w zwyczaju przed izolacją.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wirtualny świat męczy? Zoom fatigue może dopaść każdego

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.