PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Franczyza: Jak dobrze zarządzać firmą franczyzową?

  • Justyna Koc
    jk
  • 7 lut 2017 9:36

• Franczyza to bardzo specyficzny biznes, w którym łatwo popełnić błąd.
• Franczyzodawca nie powinien więc ulegać pokusie nadmiernej kontroli.
• Jak więc zarządzać firmą, gdy musimy koordynować sieć, niekiedy ogólnopolskich placówek, nie będąc bezpośrednim pracodawcą?

Franczyza: Jak dobrze zarządzać firmą franczyzową?
Jeżeli zależy nam na wartościowych pracownikach i współpracownikach, pamiętajmy, że kultura przedsiębiorstwa jest tym elementem, który najsilniej przyciąga, motywuje i pomaga zatrzymać ludzi w firmie. (Fot. mat. pras.)
REKLAMA

Wielu szefów firm franczyzowych zapomina, że franczyzobiorca nie jest ich pracownikiem, a niezależną jednostką. Jeżeli chcemy odnieść sukces, musimy wypracować nowy model zarządzania. Oto kilka wskazówek.

Brak mikrozarządzania

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Przystępując do współpracy franczyzowej, należy zadbać o to, by w sposób jak najbardziej transparentny określić zasady współpracy. Jeżeli doszło do podpisania umowy, należy przyjąć, że wymagania zostały spełnione. Franczyzodawca nie powinien więc ulegać pokusie nadmiernej kontroli.

– Każdy biznes powinien opierać się na zaufaniu. W ramach umowy franczyzowej użyczamy swojej marki, ale biznes należy do konkretnego przedsiębiorcy. Nie można o tym zapominać. Uszanujmy odrębność naszego partnera i nie starajmy się kontrolować wszystkich działań jego firmy – podkreśla Wojciech Tulwin, przedstawiciel firmy Recman, która posiada ponad siedemdziesiąt salonów franczyzowych.

Warto skupić się wyłącznie na tych elementach, których dotyczy umowa. Jeżeli warunkiem jej podpisania było odpowiednie przeszkolenie pracowników w kwestii naszych produktów – dopilnujmy tego, podobnie jeżeli chodzi o określony wystrój wnętrz itp. Ale w kwestiach nie ujętych w umowie, pozostawmy wolną przestrzeń franczyzobiorcy, jedynie konsultując z nim dane rozwiązania.

– Franczyzobiorca powinien mieć możliwość wychodzenia z inicjatywą. Zamiast narzucać model działania, otwórzmy się na sugestie innych. Bardzo często to franczyzobiorcy wymyślają rozwiązania, które implementujemy dla całej sieci – dodaje Wojciech Tulwin.

Przemyślana rekrutacja

Celem każdego pracodawcy powinno być zatrudnianie możliwie jak najlepszych kandydatów, którzy posiadać będą niezbędne cechy, kompetencje i doświadczenie, pozwalające rzetelnie wywiązywać się z obowiązków.

W przypadku firmy opartej na franczyzie trudnością może być fakt, że rekrutowane osoby, na co dzień mają reprezentować nie tylko danego pracodawcę, ale przede wszystkim markę, która ją firmuje. Już na samym początku warto więc ustalić z partnerem biznesowym, jakie cechy powinien posiadać kandydat, by spełnił oczekiwania obu stron. Franczyzobiorcy zwykle nie posiadają ani doświadczenia, ani własnego specjalisty w tej dziedzinie. Franczyzodawca powinien więc zaoferować swoje wsparcie.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Franczyza: Jak dobrze zarządzać firmą franczyzową?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA
  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA