-
- •29 lip 2016 7:21
• Coraz więcej firmy rezygnuje z ocen pracowniczych.
• Na taki krok zdecydowali się m.in.: Microsoft, Deloitte oraz Accenture.
• Ponad połowa menedżerów twierdzi, że rozwiązanie to nie przynosi spodziewanych korzyści – wręcz jest marnotrawstwem.

Na odejście od tradycyjnego systemu oceniania decyduje się coraz więcej pracodawców. Microsoft w 2013 r. zrezygnował z systemu ocen „stack ranking”, który zdaniem kierowników zespołów nie motywował załogi i nie poprawiał atmosfery w działach. Z kolei firma Deloitte w marcu 2015 r. wprowadziła program pilotażowy, w którym odchodzi od rocznych rankingów – proces oceniania zostanie rozłożony i będzie prowadzony na bieżąco.
Również spółka Accenture postanowiła zrezygnować z ocen pracowniczych. To spora rewolucja w zarządzaniu, zwłaszcza że firma zatrudnia 330 tys. osób na całym świecie.
– Doszliśmy do wniosku, że pracownik nie potrzebuje raz w roku otrzymywać takiej "szkolnej cenzurki", ponieważ ona nie jest mu potrzebna do rozwoju. Bardziej potrzebne jest mu to, żeby rozmawiać z nim o przyszłości, a nie rozliczać z przeszłości – mówi w rozmowie z PulsHR.pl Bartosz Szczęsny, HR Lead w Accenture Operations Poland. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.
Firmy rezygnują z ocen, ale powoli
Jak ocenia Michał Strzelec, regional sales manager, Cornerstone OnDemand, roczne oceny pracowników spotykają się z rosnącą krytyką, głównie ze względu na trudność w przypomnieniu sobie wszystkich wydarzeń, które powinny mieć wpływ na sprawiedliwą ocenę.
– Z tego powodu wiele dużych organizacji odchodzi od ocen rocznych – dzieje się to jednak powoli. Dwie trzecie badanych przez nas organizacji nadal przeprowadza oceny roczne lub półroczne – komentuje Strzelec.
Czytaj też: Oceny pracownicze bywają niesprawiedliwe. Niezależnie od intencji menedżerów
Jak wynika z danych CEB aż 95 proc. menedżerów nie jest zadowolonych ze sposobu, w jaki w firmach oceniani są pracownicy, a 90 proc. HR menedżerów uważa, że proces nie przynosi odpowiedzi na kluczowe dla organizacji i pracowników pytania.
Podobne wnioski płyną z badania Deloitte przeprowadzonego wśród menedżerów. Ponad połowa (58 proc.) kierowników uważa, że dotychczasowe systemy ocen pracowniczych nie podnoszą wyników pracy oraz zaangażowania w ich zespołach. Tyle samo respondentów twierdzi, że rozwiązanie to nie przynosi spodziewanych korzyści – wręcz jest marnotrawstwem.


Słowa kluczowe
- Magdalena Żmijewska
- IACL
- Monika Wikiera
- Kopex
- Michał Strzelec
- Cornerstone OnDemand
- Bartosz Szczęsny
- Accenture Operations Poland
KOMENTARZE (3)