PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Ocena pracownika powinna być szybka, przyjazna i regularna

- Istniejące procedury ocen pracowniczych często są reliktem swoich czasów. Żeby spełniały swoją funkcję dzisiaj, konieczne jest opracowanie całego procesu od początku - uważa Anna Węgrzyn, kierownik projektu mHR w BPSC.

  • Autor:JP
  • 27 lis 2015 11:19
Ocena pracownika powinna być szybka, przyjazna i regularna
Oceny pracownicze muszą uwzględniać interesy pracownika i być tworzone z myślą o nim. /Fot. Flickr, International Hydropower Association, CC2.0
REKLAMA

Openspace lub niewielki box a w nim biurko z komputerem, filiżanką kawy i stertą dokumentów. Standardowy, anonimowy widok w tysiącach biur rozsianych na całym świecie, nie mówiący absolutnie nic o pracowniku, jego obowiązkach, nakładzie pracy, efektywności i satysfakcji.

Gdyby tak obok  filiżanki kawy postawić lampkę wyposażoną w kolorowe żarówki? Te świecąc na zielono, czerwono i pomarańczowo, sygnalizowałaby emocje pracownika, stopień dopasowania do stanowiska, efektywność. Wówczas wiele miejsc pracy mogłoby rozbłysnąć na pomarańczowo, dając sygnał ostrzegawczy działom HR: Wasi pracownicy są sfrustrowani wykonując zadania, które nie odpowiadają ich kwalifikacjom i predyspozycjom. Po prostu: niweczycie ich potencjał.

- To oczywiście wizja przyszłości, ale w dobie ogromnej ilości danych zawartych w systemach informatycznych, Internetu Rzeczy, całkiem realna do urzeczywistnienia. Rozwiązująca również problem wielu firm: braku aktualnej wiedzy o potencjale intelektualnym, kompetencyjnym zespołu, jego potrzebach i aspiracjach - mówi Anna Węgrzyn z BPSC.

Menedżerowie przekonani są na ogół, że ich organizacje, mimo wad (bo któż ich nie ma) stwarzają doskonałe warunki do rozwoju, są przyjazne i motywujące do działania. O tym, że się mylą mówią liczby, choćby te dotyczące poziomu dopasowania pracowników do stanowisk.  

Obraz widziany oczami pracodawców nie pokrywa się z wizją pracownika. Według raportu „HR zmiana klimatu” przygotowanego przez Randstad, aż 84 proc. HR-owców jest zdania, że zatrudnieni w ich firmach pracownicy wykonują pracę zgodną ze swoimi kwalifikacjami.

Zupełnie co innego twierdzą sami pracownicy. Z badania Work Monitor przeprowadzonego na grupie 400 pracowników wynika, że 32 proc. respondentów ocenia swoje kwalifikacje jako wyższe niż te, które są wymagane na ich stanowisku, a 10 proc. badanych uważa, że ich kwalifikacje są niższe, niż oczekuje tego pracodawca. W sumie więc aż 42 proc. polskich pracowników dostrzega swoje niedopasowanie do aktualnie zajmowanego stanowiska.

Relikt dawnych czasów

Firmy na ogół próbują oceniać pracowników, badać poziom ich zaangażowania i dopasowanie kompetencyjne. Na tej podstawie  planują działania rozwojowe.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ocena pracownika powinna być szybka, przyjazna i regularna

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.