Blisko 60 proc. firm, głównie mikroprzedsiębiorstw, planuje podnieść ceny w najbliższych miesiącach - wynika z badania „Zakupy firmowe”. Deklaruje tak najczęściej handel i usługi.

- 49 proc. mikro i małych przedsiębiorstw oferujących usługi i produkty w segmencie B2B spodziewa się mniejszych zamówień ze strony klientów, a 35 proc. - opóźnień w płatnościach.
- Z kolei 12 proc. właścicieli mikro i małych firm liczy się z brakiem zapłaty - wskazano w badaniu "Zakupy firmowe" przeprowadzonym dla firmy faktoringowej NFG, współpracującej z Krajowym Rejestrem Długów.
- Pod względem branż prognozy dot. mniejszych zamówień w ciągu najbliższych sześciu miesięcy formułują głównie przedsiębiorstwa handlowe (60 proc.), przemysłowe (45,5 proc.) oraz usługowe (45 proc.).
- Natomiast 45 proc. przedsiębiorców spodziewa się częstszych negocjacji cen ze strony klientów (w tym gronie najwięcej wskazań pochodzi od firm budowlanych i transportowych), a 35 proc. opóźnień w płatnościach (handel).
Mikrofirmy częściej niż małe firmy spodziewają się składania zmniejszonych zamówień przez klientów (58 proc. wobec 40 proc.), a także odwlekania przez nich zakupów w czasie ze względu na brak pieniędzy (31 proc. w porównaniu do 21 proc.). W większym stopniu obawiają się też braku płatności za swoje produkty lub usługi (15 proc. wobec 10 proc.).
Czytaj też: Rynek pracy łapie zadyszkę. Spadki w każdej branży i w całym kraju
Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki zwrócił uwagę, że brak płatności, opóźnienia w regulowaniu zobowiązań finansowych to istotne czynniki, które przyczyniają się do wzrostu liczby upadłości i likwidacji biznesów. Według danych KRD już dziś 263 tysiące firm w Polsce zalega kontrahentom na ponad 8,6 mld zł. "Dłużnicy często tłumaczą, że inni też im nie płacą. To typowy mechanizm zatorów płatniczych" - wskazał.
Mikroprzedsiębiorstwa zdecydowane, by podnieść ceny
Z badania wynika też, że blisko 60 proc. firm planuje podnieść ceny w najbliższych miesiącach - najbardziej zdecydowane do takich kroków są mikroprzedsiębiorstwa. Wśród branż deklarują tak głównie handel i usługi. Z kolei w gronie firm, które nie zamierzają podnosić cen liderem jest przemysł - co 4. firma z tego segmentu wskazuje, że nie planuje podwyżek.

KOMENTARZE (0)