×

Subskrybuj newsletter
pulshr.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNERZY PORTALU

Nie jest dobrze. Transport ma poważny problem z pracownikami

  • Justyna Koc
    jk
  • 1 lut 2022 13:50

Sektor transportu należy do grupy branż najbardziej narażonych na braki kadrowe spowodowane koronawirusem. Sytuacja jest tym trudniejsza, że chorych pracowników transportu nie można szybko zastąpić, bo na wielu stanowiskach wymagane są określone umiejętności.

Nie jest dobrze. Transport ma poważny problem z pracownikami
Według raportu Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” oraz PwC brakuje ok. 200 tys. zawodowych kierowców (Fot. Pixabay)
REKLAMA
  • Deficyt kadrowy będzie się pogłębiał i może doprowadzić do paraliżu jednej z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki, przed czym ostrzega również rząd.
  • Niestety wielu pracowników transportu nie można zastąpić z uwagi na umiejętności, które wymagane są na danym stanowisku.
  • Braki kadrowe bardzo mocno odczują również klienci firm z sektora transportu, którzy korzystają z ich usług każdego dnia. Także pasażerowie muszący uzbroić się w cierpliwość.

Od 31 stycznia 2022 roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (obejmująca 41 gmin – w tym Katowice, Tychy, Bytom czy Mysłowice) wprowadziła zmiany w komunikacji miejskiej. Podobnie jest w Lublinie, Opolu, Poznaniu i Łodzi. Wszystko za sprawą pogarszającej się sytuacji epidemicznej powodującej lawinę zakażeń COVID-19 wśród pracowników transportu, nałożone kwarantanny czy izolacje, a także choroby, które wskutek utrudnionego dostępu do lekarzy i możliwości leczenia w czasie pandemii stały się schorzeniami przewlekłymi.

Ciężką sytuację pracowników odczuwają również klienci, którzy muszą się liczyć z wieloma niedogodnościami. Przewoźnicy już wprowadzają zmiany w rozkładach jazdy, ograniczają liczbę kursów autobusów czy taboru kolejowego, jak np. w przypadku Łódzkiej Kolej Aglomeracyjnej, która podjęła decyzję o zawieszeniu kursowania części pociągów; niektóre z nich mają wrócić na tory 12 marca 2022 r. Skali utrudnień nie zmniejszyły nawet tzw. strefy ochronne dla kierowców (uniemożliwiają pasażerom korzystanie z przednich drzwi czy zakup biletu u prowadzącego pojazd).

- Od początku pandemii za sterami branży transportowej siedzi COVID-19 i znacząco wpływa na jej funkcjonowanie oraz bardzo zagraża pracownikom tego sektora, każdego dnia narażonym na zakażenie koronawirusem. Jest to bowiem branża, która ze względu na pracę możliwą jedynie w formie stacjonarnej wymaga codziennego kontaktu z ludźmi, a tym samym narażona na zakażenie i kwarantannę – mówi Cezary Maciołek, prezes Grupy Progres.

- Covidowego zagrożenia trudno uniknąć, nawet mimo środków ostrożności wdrożonych przez przełożonych i przestrzeganie obowiązujących obostrzeń sanitarnych. Co więcej, transport odpowiada nie tylko za przewóz osób, ale również za dostawy komponentów czy towarów, a zajmujący się tym pracownicy również chorują. Wcześniej epidemia przerwała już łańcuch dostaw, teraz może zrobić to kolejny raz – zaznacza ekspert.

W transporcie są ludzie nie do zastąpienia

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Nie jest dobrze. Transport ma poważny problem z pracownikami
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Przedsiębiorca 2022-02-02 09:34:17

    Braki wystepują w zasadzie wszędzie oprócz Rządu, Spółek skarbu Państwa, urządów każdego szczebla, instytutów itp - czyli pracowników administracyjnych - jaki z tego wniosek ? no i oczywiście a MOPS i GOPS

  • Galant 2022-02-01 21:08:37

    Zrobienie prawa jazdy C + E lub D razem z kwalifikacją jest po prostu drogie (a dodatkowo czasochłonne). Do tego dochodzą mandaty, które poszybowały ku strastosferze. No i, w przypadku ciężarówek, są jeszcze dzikie systemy pracy 4/1 czy 5/1 oraz pokręcone unijne przepisy. A w przypadku komunikacji miejskiej... liche wynagrodzenie oraz ogromna odpowiedzialność. I nie wiedzieć czemu w mediach pojawiło się wielkie zdziwko, że nie ma komu robić w zawodzie :D Dajcie spokój.

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl


REKLAMA