PARTNER PORTALU partner portalu

Nadchodzi czas zmiany pokoleniowej. Jak przeprowadzić rewolucję 4W?

W Polsce funkcjonują około 3 miliony firm. Szacuje się, że 1/3 z tego, czyli prawie milion, to firmy rodzinne. Patrząc na strukturę wieku właścicieli tych biznesów, wyraźnie widać, że nadchodzi czas zmiany, zmiany pokoleniowej. Czy polscy sukcesorzy są przygotowani do przejęcia sterów? Czy nestorzy mają plan na przeprowadzenie tego najważniejszego w swojej karierze procesu?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Nadchodzi czas zmiany pokoleniowej. Jak przeprowadzić rewolucję 4W?

  • W polskim biznesie nadchodzi wielka fala sukcesji. Właściciele firm, którzy zakładali biznesy w latach 80. i 90. ubiegłego wieku, dzisiaj mają około 50 lat i stają przed fundamentalnym pytaniem "co po mnie?".
  • Jednym z naturalnych rozwiązań jest przekazanie firmy w ręce kolejnego pokolenia. A to oznacza transfer nie tylko własności firmy, czyli zmiany pozycji w CEIDG.
  • O tym, jak przeprowadzić sukcesję, by firma przetrwała, dyskutowali przedstawiciele dzisiejszych nestorów i sukcesorów podczas sesji "Zmiana pokoleniowa w biznesie", która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

– Sukcesja to najważniejszy biznes, który właściciel firmy musi zrobić – mówi Jerzy Bar, twórca i właściciel firm rodzinnych Towarzystwo Inwestycyjne BTA, fundator Polskiego Klubu Nestora i Sukcesora.

Jak to zrobić, by firma przetrwała? Właściciele firm szykujący się do sukcesji, jak i ich następcy przekonują, że całą rzecz sprowadzić można... do czterech liter "W". Wiedzy – Władzy – Wartości – i wreszcie – Własności. Autorką metodologii 4W, w której sukcesję definiuje się jako transfer do młodszego pokolenia wiedzy, władzy i własności z zachowaniem indywidualnych dla danego biznesu i rodziny wartości, ważnych dla obu stron procesu, jest dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. 

Również uczestnicy debaty podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego zgodzili się, że udany transfer od nestora do sukcesora tych czterech obszarów daje szansę na powodzenie sukcesji.

"W" jak wiedza od kołyski

Większość z szykujących się dziś do sukcesji właścicieli firm łączą podobne doświadczenia. Zaczynali w trudnych czasach, gdy w Polsce kształtował się kapitalizm. Działali po omacku, ucząc się na własnych błędach.

Henryk Orfinger, założyciel i prezes firmy Dr Irena Eris, wspomina, że 30 lat temu, gdy zaczynał biznes z żoną, nie istniało jeszcze pojęcie kapitalizm, chyba że ten według Karola Marksa; nie do końca wiadomo było, co to marketing, o sukcesji już w ogóle nie wspominając.

Henryk Orfinger, założyciel i prezes firmy Dr Irena Eris Henryk Orfinger, założyciel i prezes firmy Dr Irena Eris
CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.