PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Na tropie korporacyjnego oszusta. Jak go złapać i się z nim rozprawić?

Kradzieże, nadużycia przy zakupach, korupcja, przekupstwo, cyberprzestępczość czy manipulacje księgowe to najczęstsze nadużycia, których dopuszczają się pracownicy firm w Polsce. Jak z tym walczyć?

Na tropie korporacyjnego oszusta. Jak go złapać i się z nim rozprawić?
REKLAMA

Wykrycie przekrętu w firmie nie jest łatwe, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę, że ponad połowa z nich (53 proc. według badania KPMG), jest dokonywana przez członków ścisłego kierownictwa spółek. Nawet jeśli pracownicy wiedzą, co jest grane, z obawy o utratę pracy - milczą.

W takich wypadkach nieoceniona jest możliwość anonimowego zaraportowania zaobserwowanych nieprawidłowości, np. do przedstawicieli właścicieli, a jeszcze lepiej - do niezależnej komisji zajmującej się zagadnieniami z zakresu etyki.

W Polsce jednak, narzędzia kultury korporacyjnej, takie jak systemy anonimowego informowania (whise-blowing) są zdecydowanie niedoceniane. Jak wynika z raportu PwC „Global Economic Crime Survey 2014", w ten sposób w naszym kraju wykryto jedynie 6 proc. nadużyć, podczas gdy na świecie aż 23 proc.

Może się to jednak zmienić, bo straty ponoszone przez firmy w wyniku nadużyć są coraz większe. Dla co czwartej badanej przez PwC firmy to 3 mln zł w plecy, dla co piątej - nawet 15 mln zł.

Nasuwa się pytanie, czy udostępnienie pracownikowi narzędzia do bezpiecznego raportowania zauważanych przez niego nadużyć sprawi, że będzie on z niego korzystać, a mówiąc wprost: kablować?

Jak wynika z danych PwC, u 9 proc. przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na wdrożenie systemu raportowania, było one w użyciu w ciągu ostatnich dwóch lat ponad sto razy.

CBOS na zamówienie Fundacji Stefana Batorego w 2012 r. przeprowadził ciekawe badanie: „Bohaterowie czy donosiciele? - Co Polacy myślą o osobach ujawniających nieprawidłowości w miejscu pracy?".

- W jednym z pytań zapytano respondentów, czy właściwym jest poinformowanie przełożonego o tym, że ich kolega tankuje do prywatnego samochodu paliwo kupione na koszt firmy - opowiada Mieszko Maj, psycholog organizacji z Instytutu Analiz im. Karola Gaussa.

Co się okazało? 56,9 proc. osób badanych odpowiedziało, że takie zachowanie jest właściwe, 30,5 proc. uznało takie zachowanie za niewłaściwe, a 12,6 proc. nie miało zdania na ten temat lub nie udzieliło odpowiedzi.

- Możemy zatem uprościć, że mniej więcej co trzeci pracownik uznaje informowanie o nieprawidłowościach dotyczących tankowania firmowego paliwa za zachowanie niewłaściwe. Trzeba mówić głośno o tym, że jest to powód do zmartwień i idealna przestrzeń do rozpowszechniania anomii pracowniczej przez milczenie - mówi Mieszko Maj.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Na tropie korporacyjnego oszusta. Jak go złapać i się z nim rozprawić?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.